Werk aan je merk: zo zorg je voor herkenbaarheid

Ken je het spelletje LogosQuiz voor je smartphone? Dan heb je zelf gemerkt dat je het ene logo onmiddellijk herkent, terwijl je een ander wereldberoemd beeldmerk maar niet kunt thuisbrengen. Het zou mooi zijn als iedereen jouw logo en huisstijl wel in één oogopslag herkent. Maar voor je zover bent, ben je heel wat reclame-euro’s verder. Begin daarom vooral klein en zorg er in ieder geval voor dat je nieuwsbrief past bij de uitstraling van je bedrijf. Dat is heel eenvoudig, kost je niks extra en is de eerste stap naar Google- of CocaCola-status.

Herkenbaarheid is belangrijk in marketing. Mensen doen graag zaken met een bedrijf dat ze (her)kennen en als het gaat om e-mailmarketing worden nieuwsbrieven van een bekende, vertrouwde afzender vaker geopend. Daarom is het belangrijk dat de ontvangers van jouw nieuwsbrief direct zien van wie de mail afkomstig is. Let daarbij op de volgende factoren:

Gebruik je logo

Oké, je hebt dan wel niet dat beroemde appeltje of zo’n gele M als beeldmerk, maar ook jouw logo zorgt bij vaste relaties voor herkenning. Zet je logo bovenin, zodat je lezers niet naar beneden hoeven te scrollen om te ontdekken wie je bent.

Kies je kleuren

Gebruik in je nieuwsbrief goede kleuren. Dat zijn natuurlijk de kleuren uit het logo, maar kunnen ook kleuren zijn die daar goed bij passen. Is jouw logo bijvoorbeeld helemaal blauw, kies dan nog een kleur om te gebruiken voor bijvoorbeeld kopregels of linkjes. Weet je niet welke kleurcode jouw logo heeft? ColorCop is een handige tool om de hex-waarde te bepalen. Deze kun je eenvoudig kopiëren naar je nieuwsbrief-editor van Constant Contact.

Beperk je lettertypes

Te veel verschillende lettertypes in je mail leidt alleen maar af. Kies er één of twee – bij voorkeur de lettertypes die je ook op je website gebruikt – en laat het daarbij. Zo creëer je een rustig beeld en hoeft je lezer zich niet in te spannen om jouw nieuws te lezen.

Vind de juiste toon

Misschien de grootste uitdaging, maar probeer een eenduidige stijl van communiceren te vinden. Denk na of je je lezers met u of jij aanspreekt. Wees niet de ene maand grappig en informeel en de keer daarop juist uiterst zakelijk. Een algemeen advies over die juiste toon is moeilijk te geven; het moet immers passen bij jou en je bedrijf. Wel goed om in je achterhoofd te houden: probeer je teksten te schrijven alsof je aan iemand persoonlijk een mail stuurt. Dat is vaak een prima uitgangspunt.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Regelmatig tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *