Wat is het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen?

Het beste moment om je nieuwsbrief te versturen, is [tromgeroffel] …

Ja, ik had je heel graag een helder en eenvoudig antwoord gegeven op deze veelgestelde vraag, maar helaas, dat antwoord is er niet. Er is nu eenmaal niet zoiets als één perfecte dag en één perfect tijdstip om je nieuwsbrief te versturen. Stel je voor: je inbox zou ontploffen! Het goede nieuws is dat er wel degelijk een aantal richtlijnen is, waarmee je rekening kunt houden. Volg deze vijf stappen om het ideale verzendmoment voor jouw nieuwsbrief te ontdekken.

1. Kijk naar trends

In de wereld van e-mailmarketing wordt er veel onderzoek gedaan naar openingspercentages. Deze cijfers kunnen een eerste richtlijn zijn om jouw verzendmoment te bepalen. Zo blijken maandag en dinsdag veruit favoriet.

Tip: Verstuur jij juist aan het eind van de week? Kies voor de verandering eens voor maandagmorgen vroeg en kijk wat het oplevert.

2. Denk aan je doelgroep

Waar voor veel branches de maandag of dinsdag de beste dag is, blijkt voor hotels, restaurants en musea juist de tweede helft van de week een betere keuze. Logisch, want dan maken we plannen voor het weekend. Om jouw ideale dag te bepalen, is het dus belangrijk dat je je inleeft in je lezer. Wanneer denk je dat hij behoefte heeft aan jouw boodschap?

Tip: Kijk vooral kritisch naar je eigen e-mailstatistieken. Welke dag of welk tijdstip was een opvallende uitschieter naar boven en welke viel juist tegen?

3. Denk aan je boodschap

Ook de inhoud van je e-mailcampagne speelt een rol bij het vinden van het juiste verzendmoment. Heb je een speciale weekendaanbieding, dan is het niet handig om die op maandag te versturen. Grote kans dat op vrijdag je lezers dat aanbod al weer vergeten zijn.

Tip: Zo’n tijdelijke aanbod communiceer je bij voorkeur al in de onderwerpregel. Door het gevoel op te roepen dat je er als lezer snel bij moet zijn, verhoog je je openingspercentage.

4. Zorg voor regelmaat

Heb je eenmaal bewust voor een bepaalde dag gekozen, probeer je daar dan aan te houden. Voor je lezers is het prettig om te weten dat ze bijvoorbeeld iedere donderdagochtend of iedere eerste maandag van de maand van jou horen. In het gunstigste geval gaan je relaties erop rekenen en er zelfs naar uitkijken!

Tip: Vertel op je inschrijfpagina wat mensen mogen verwachten: hoe vaak stuur je een mailing en op welke dag.

5. Test!

Wanneer je veel adressen op je mailinglijst hebt, kan het zinvol zijn om door middel van testen te onderzoeken wat het beste verzendtijdstip is. Segmenteer je lijst in twee of drie groepen en stuur exact dezelfde mailing op verschillende dagen. Bekijk vervolgens welk moment het beste scoort.

Tip: Doe dit onderzoekje een aantal keer achter elkaar. Door factoren van buitenaf waar jij geen zicht of grip op hebt, kunnen de resultaten immers beïnvloed worden.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *