Waarom jij geen nieuwsbrief nodig hebt (maar wel digitaal moet communiceren)

Een maandelijkse nieuwsbrief over nietjes? Ja, dat is lastig!

Ieder bedrijf een digitale nieuwsbrief? Hmm, dat zou voor onze branche een prachtige gedachte zijn. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat sommige ondernemers prima zonder dit marketinginstrument kunnen. Bijvoorbeeld omdat je een product of dienst levert waarvoor klanten in de praktijk zelden nog eens terugkomen (zijn trouwringen een goed voorbeeld?), omdat je een klein en vast klantenbestand hebt en niet wilt uitbreiden, omdat er over jouw product of dienst weinig te vertellen valt (nietjes?) of omdat het voor relaties pijnlijk kan zijn om zo binnen te vallen (uitvaartonderneming). Maar geen nieuwsbrief kunnen of willen inzetten, betekent niet dat je e-mailmarketing uit jouw woordenboek kunt schrappen. Want e-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief.

Het zou de eerste stap van iedere beginnende ondernemer moeten zijn: het aanleggen van een database met op z’n minst naam en e-mailadres van alle relaties. Want vroeg of laat zal je je relaties iets willen vertellen en dan is mailen een simpele en betaalbare methode.

Professionele mail

Heb je eenmaal een goede mailinglijst, dan is de volgende stap het inrichten van een e-mailsysteem, waarin je alle adressen beheert. Heb je dan vandaag of morgen een boodschap die je naar je relaties wilt communiceren, dan stuur je die professionele mail met een paar muisklikken de deur uit. Zo laat je op een hele eenvoudige manier een paar keer per jaar wat van je horen. Denk aan aangepaste openingstijden tijdens de zomervakantie, een nieuw product, een evenement of je eindejaarswens.

Via Outlook?

Hoor ik je daar denken dat je dat toch ook gewoon via Outlook kunt doen? Oké, dat lukt misschien als je een stuk of 20 adressen hebt, maar ga je met Outlook naar een veel grotere groep mailen, dan bestaat de kans dat je e-mailprovider je als spammer ziet. Andere nadelen zijn dat je geen enkel zicht hebt op wie je bericht leest, dat je niet kunt personaliseren en dat wanneer je per ongeluk CC in plaats van BCC gebruikt (en dat gaat een keer gebeuren!), je waarschijnlijk heel wat boze relaties aan de telefoon krijgt. Een professioneel e-mailsysteem is daarom eigenlijk voor iedere ondernemer, dus ook voor de leverancier van nietjes, de uitvaartondernemer én de trouwringenspecialist, een onmisbaar instrument.

Kleine investering

Het zal je niet verbazen dat je bij De Goede Nieuwsbrief terecht kunt voor zo’n professioneel e-mailsysteem. En wist je dat dit niet meer dan een paar tientjes per maand kost? Een kleine investering die absoluut loont. Maak bijvoorbeeld eens het rekensommetje wat je kwijt bent aan postzegels wanneer je per post een berichtje naar je relaties stuurt. Waar wacht je nog op?

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *