Vijf fouten waardoor e-maillezers je gaan haten…

Je krijgt ze vast ook wel eens binnen: van die mailtjes die de stoom uit je oren doen komen. Je kunt je waarschijnlijk niet voorstellen dat jouw mail soms eenzelfde reactie oproept. En toch kan dat zomaar gebeuren. De top 5 van irritaties onder e-mailontvangers én tips om die ergernis te voorkomen.

 

1. Mail krijgen waar je niet om hebt gevraagd, is ergernis nummer één. Die fout maak jij natuurlijk niet: jouw lezers hebben zichzelf voor de nieuwsbrief ingeschreven. Maar zelfs dan kunnen mensen het gevoel hebben dat zij ongevraagd mail van je krijgen. Bijvoorbeeld omdat ze de afzender niet herkennen. Zorg daarom voor een eenduidige en herkenbare uitstraling, gebruik altijd dezelfde afzender en laat het logo van je bedrijf in de mail terugkomen.

 

2. De nieuwsbrief niet op je smartphone kunnen lezen, vindt een groeiende groep lezers vervelend. Kom deze relaties tegemoet en gebruik minder foto’s in je mail, houd de boodschap kort en gebruik bij voorkeur een template met één kolom.

 

3. Geen contactgegevens kunnen vinden: onvoorstelbaar, maar het gebeurt echt. Lezers zijn geïnteresseerd geraakt door jouw mail, maar kunnen nergens een telefoonnummer of e-mailadres vinden om contact met je op te nemen. Ai, een gemiste kans!

 

4. Spel- en typefouten maken je lezer in het gunstigste geval aan het lachen, in het ergste geval gaan ze twijfelen aan je professionaliteit. Lees de nieuwsbrief daarom altijd zorgvuldig na voordat je op de verzendknop drukt. Twijfel je aan je eigen schrijf- en/of spellingsvaardigheden, schakel dan een professional in.

 

5. Nutteloze informatie in je nieuwsbrief geeft de lezer het gevoel dat je zijn kostbare tijd verspilt. Wat heb je de lezer beloofd toen hij zich inschreef? Kom die belofte ook na. Vind je het lastig om in te schatten of de informatie nuttig is? Stel jezelf de vraag of de gemiddelde lezer deze nieuwsbrief van begin tot eind zal lezen en wat de belangrijkste boodschap is die na het lezen blijft hangen.

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *