Tips voor een goede e-mailheader

Wanneer je lezers jouw digitale nieuwsbrief ontvangen, is de header het eerste wat zij op hun scherm zien. Dit beginblok (laten we het voor het gemak toch maar header noemen)  is in sommige gevallen zelfs het enige dat zij op dat moment zien. Besteed er daarom extra veel zorg aan. Vijf tips voor een goede e-mailheader:

 

1. Toestemming

Het lijkt tegenstrijdig, maar hoe meer mogelijkheden je de lezer geeft om zich uit te schrijven, hoe minder snel hij daarvan gebruikmaakt. Door bovenaan aan te geven waarom de lezer jouw mail ontvangt (hij heeft zich daarvoor ingeschreven of hij is al klant) zal het aantal uitschrijvers hoogstwaarschijnlijk dalen. Bovendien zullen ontvangers de mail minder snel als spam bestempelen omdat zij zien dat zij zich desgewenst eenvoudig kunnen uitschrijven.

 

2. Buttons naar social media

Met één druk op de knop vindt de lezer jou op LinkedIn, Pinterest, Twitter, Facebook en Google+. Omdat deze buttons bovenin staan, zal de ontvanger van de mail daar sneller op klikken, dan wanneer deze ergens verborgen in de tekst van de nieuwsbrief staan.

 

3. Herkenbaarheid

Zorg ervoor dat de header klopt met de huisstijl van je onderneming of organisatie. Gebruik dezelfde kleuren en lettertypes. Dat draagt bij aan de herkenbaarheid en zorgt ervoor dat de ontvanger het bericht niet ongelezen wegklikt.

 

4. Logo

Gebruik altijd, maar dan ook altijd, je logo in de header. Ook dit zorgt voor dat belangrijke stuk herkenbaarheid. Bedenk dat we geneigd zijn om te klikken op logo’s en zorg er daarom voor dat het logo gelinkt is aan jouw website.

 

5. Omschrijving

Veel headers bevatten alleen het logo. Voor je vaste klanten die jouw nieuwsbrief krijgen, is dat geen probleem. Zij weten dat jij een coach, diëtist, aannemer of adviseur bent. Maar voor de lezer met wie je nog niet zo’n warme band hebt, is het handig dat hij of zij in één oogopslag ziet wat je doet. Zet hier dus in slechts enkele woorden uiteen wat je doet en hoe je de lezer kan helpen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *