Stel deze 4 e-mailmarketingdoelen voor 2015

Het begin van een nieuw jaar is altijd een goed moment om jezelf nieuwe doelen te stellen. Oké, een aantal van die doelen en voornemens – afvallen, meer sporten, stoppen met roken – is vaak al voor het eind van de maand gesneuveld, maar dat is geen reden om helemaal geen doelen meer te stellen. Het dwingt je in ieder geval om eens na te denken over hoe je de zaken nu aanpakt en waar er verbeteringen te realiseren zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze 4 doelstellingen voor je e-mailmarketingactiviteiten?

1. Laat je mailinglijst groeien

Je mailinglijst is misschien wel de meest belangrijke database die je hebt. De mensen die op deze lijst staan, hebben immers ooit zaken met je gedaan en/of door zich in te schrijven te kennen gegeven dat ze interesse in jouw bedrijf hebben. Op de mailinglijst heb je een prachtig overzicht van klanten én potentiële klanten en dus is een groeiende lijst goud waard.

Er zijn verschillende manieren om je adreslijst te laten groeien. Daarvoor twee eenvoudige tips:

  • Maak het inschrijven eenvoudig. Zorg dat belangstellenden op verschillende plaatsen de gelegenheid krijgen zich in te schrijven. Denk aan een link op de website, je Facebookpagina en onderaan je e-mail.
  • Geef een goede reden om in te schrijven. Maak duidelijk wat de waarde van je nieuwsbrief is, wat mensen kunnen verwachten en hoe vaak je mailing verschijnt. Denk ook eens na over een kleine beloning voor inschrijvers, zoals een leuke korting of een interessante whitepaper.

2. Verbeter je openingspercentage

Het openingspercentage van je nieuwsbrief is een goede graadmeter voor de effectiviteit van je e-mailmarketingactiviteiten. Dit percentage laat zien hoeveel van de ontvangers jouw nieuwsbrief ook daadwerkelijk openen. En het spreekt voor zich: hoe meer mensen je mailing openen, hoe groter de kans op business is. Hou daarom dit in de gaten:

  • Mensen moeten uitkijken naar je nieuwsbrief. Daarbij is het belangrijk dat zij zichzelf hebben ingeschreven en niet zonder hun toestemming op je lijst zijn gekomen. Bovendien is het belangrijk dat je steeds waardevolle content biedt. Simpel gezegd: biedt informatie waarvoor de lezer je zou willen bedanken.
  • Je nieuwsbrief moet opvallen. In de overvolle inbox is het belangrijk dat je ontvangers jouw mailing direct herkennen. Gebruik daarom steeds dezelfde naam en hetzelfde mailadres als afzender. Zorg voor een pakkende onderwerpregel, die uitnodigt om je nieuwsbrief te openen.

3. Verhoog de betrokkenheid

Voldoende mensen op je lijst en een tevredenstellend openingspercentage? De volgende stap is zorgen voor betrokken lezers. Die betrokkenheid kun je afmeten aan het doorklikpercentage: dit laat zien hoeveel lezers echt geïnteresseerd zijn in de informatie die je biedt.

Om de betrokkenheid van je lezers te verhogen, kun je jezelf deze vragen stellen:

  • Maak ik het ontvangers gemakkelijk om te reageren? Wanneer je nieuwsbrief bijvoorbeeld slecht leesbaar is op een smartphone kan dat voor ontvangers een reden zijn om niet in actie te komen. Ook een rommelige lay-out of veel te veel informatie kan ervoor zorgen dat lezers niet weten wat ze moeten doen en dus maar wegklikken.
  • Zorg je steeds voor een heldere call-to-action? Het lijkt soms zo logisch dat lezers een afspraak kunnen maken, een offerte kunnen opvragen of een bestelling kunnen plaatsen. Maar laat je lezer niet gissen wat de bedoeling is. Zorg voor een duidelijke button en een concrete call-to-action.

4. Verbeter je resultaten

Prachtige openingspercentages en indrukwekkende doorklikcijfers zijn natuurlijk nooit een doel op zich. Het zijn middelen om een businessdoelstelling te bereiken: meer klanten, meer omzet, meer traffic naar je website, grotere klantloyaliteit. Stel jezelf deze vraag:

  • Wat is het doel van mijn nieuwsbrieven? Misschien wil je heel concreet meer omzet, meer reserveringen of meer klanten in je winkel, maar je kunt je nieuwsbrief ook inzetten voor langetermijndoelen, zoals naamsbekendheid of betere referenties. Denk daar goed over na en hou de doelstelling vervolgens voor ogen bij iedere nieuwsbrief die je maakt.

Met deze, vaak eenvoudige verbeterpunten kun je al snel meer resultaat boeken met je e-mailinspanningen. Maak vandaag nog goede voornemens en begin het nieuwe jaar voortvarend!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *