Maak jij deze missers met je call-to-action?

Natuurlijk begrijpt de bezoeker van je website dat hij bovenin op ‘assortiment’ moet klikken om iets te bestellen. En de ontvanger van je nieuwsbrief snapt heus wel dat-ie via de mail een vrijblijvende offerte kan aanvragen. Toch? Of werkt dat in de praktijk net even anders? Inderdaad. Om de bezoeker van je site en de lezer van je nieuwsbrief in actie te laten komen, heb je een goede call-to-action nodig. Daarbij moet je een aantal zaken in de gaten houden.

Eerst nog maar even kort uitleggen wat een call-to-action is? Op marketingtermen.nl definiëren ze het als volgt: De call to action is de oproep aan een websitebezoeker of lezer van een commerciële boodschap om tot actie over te gaan. Bijvoorbeeld om een product aan te schaffen, een brochure op te vragen of vrijblijvend een afspraak te maken. Een goede call to action is bepalend voor het succes van een website of reclame-uiting. En als je nu echt wilt doen of je er verstand van hebt, dan praat je simpelweg over je ‘cta’ 😉

Geen cta

Geen cta opnemen in je nieuwsbrief is echt een gemiste kans. Want voor jou is het misschien vanzelfsprekend hoe je iets kunt bestellen, een afspraak kunt maken of een offerte kunt aanvragen, maar je lezer heeft helemaal geen zin om op zoek te gaan naar de bestelknop of jouw mailadres.

Verkeerde plek

Probeer ervoor te zorgen dat je cta meteen zichtbaar is. Wanneer je lezer helemaal naar beneden moet scrollen, loop je het risico dat hij jouw oproep mist. Zet de cta daarom – zoals dat zo mooi in marketingtaal heet – ‘above the fold’, dus boven de virtuele vouw van je nieuwsbrief.

Onduidelijk

Vertel je lezer duidelijk wat je van hem verwacht. ‘Vraag gratis offerte’, ‘Maak hier een afspraak’, ‘Pak uw korting’, ‘Lees hier verder’. En nee, dat is niet omdat je lezer dom is. Maar hij is druk, voert misschien al lezende een telefoongesprek en heeft jouw artikel wellicht niet van a tot z gelezen. Maak het niet ingewikkelder dan nodig en vertel gewoon welke volgende stap je lezer moet zetten.

Te veel cta’s

Het is oh zo verleidelijk om je nieuwsbrief vol te zetten met cta’s. Maar wij mensen houden niet van keuzes maken en als er heel veel te kiezen valt, kan het de meest veilige optie zijn om dan maar helemaal niets te doen. Gebruik daarom bij voorkeur één opvallende cta in je nieuwsbrief en daaromheen nog slechts één of twee minder belangrijke.

Niet opvallend genoeg

Wil je de prijs voor mooiste nieuwsbrief in de wacht slepen? Dan geef je de button met je cta een kleur die past bij je huisstijl. Of nog beter: je gebruikt geen schreeuwerige button, maar gewoon een bescheiden tekstlink. Heb je liever een nieuwsbrief die effect sorteert? Zorg er dan voor dat je cta opvalt en meteen de aandacht trekt. Kies een kleur die volledig afwijkt van je huisstijl en gebruik een flink lettertype.

Denk aan je verkooptrechter!

Het is belangrijk dat je jezelf de vraag stelt in welk deel van de verkooptrechter de ontvangers van je nieuwsbrief zitten. Zijn zij al klant bij je of hebben ze alleen aangegeven geïnteresseerd te zijn in jouw bedrijf? In het eerste geval kan de cta een oproep zijn om nog een bestelling te doen, in het tweede geval kun je beter kiezen voor de mogelijkheid een offerte op te vragen of een whitepaper te downloaden. Daarbij speelt natuurlijk ook een rol wat voor product of dienst je aanbiedt. Het mag duidelijk zijn dat je de ‘bestel hier’-knop eerder aanklikt om een boek te kopen dan om een auto aan te schaffen.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *