Is jouw nieuwsbrief wel mobile friendly?

Waar check jij je e-mail? Grote kans dat je dat doet op je smartphone, want inmiddels wordt al meer dan 65% van de e-mails op een mobieltje geopend. Die verschuiving naar mobile heeft ook consequenties voor de inhoud en de uitstraling van je nieuwsbrief. Is jouw nieuwsbrief of e-mailing nog niet mobile friendly? Dan wordt het nu echt tijd om daar aandacht aan te besteden. Acht slimme tips die je op weg helpen.

Mobielvriendelijke template

Kies bij voorkeur een lay-out met één kolom. Dan hoeven je lezers alleen van boven naar beneden te scrollen en niet ook nog eens van links naar rechts te swipen.

Niet te veel onderwerpen

Op hun smartphone zullen je lezers zich niet de tijd gunnen om verschillende artikelen eens rustig door te lezen. Zet daarom beslist niet meer dan drie onderwerpen in je nieuwsbrief. Veel te melden? Verhoog dan liever de frequentie van bijvoorbeeld één naar twee keer per maand.

Bondige teksten

Ellenlange teksten zijn uit den boze. Schrijf geen uitgebreide intro, maar kom direct to the point. Geef in een paar zinnen antwoord op die ene vraag die iedere lezer stelt: what’s in it for me?

Korte zinnen

Lange zinnen beslaan op een mobieltje al snel een paar regels. Dat leest niet prettig en dus zullen lezers eerder afhaken. Hak lange zinnen in stukjes en vermijd lastige zinsconstructies.

Duidelijke call-to-action

Zet je call-to-action niet helemaal onderaan, zodat-ie ook onder de aandacht komt bij lezers die niet doorscrollen. Gebruik een opvallende kleur en maak duidelijk wat de actie inhoudt.

Website ook mobile

Waarschijnlijk wil je graag dat lezers vanuit je nieuwsbrief doorklikken naar je website. Zorg er daarom voor dat deze ook mobielvriendelijk is.

Vingervriendelijk

Zorg dat de linkjes in je nieuwsbrief gemakkelijk met een vinger zijn aan te klikken. Zet bijvoorbeeld niet verschillende tekstlinkjes boven elkaar; je bent zelf wellicht ook wel eens gefrustreerd afgehaakt, omdat je steeds het verkeerde linkje aanklikte. Nog beter: gebruik een button in plaats van een tekstlink.

Niet te veel foto’s

Met één goede, pakkende foto kun je je boodschap vaak prima versterken. Te veel foto’s in je nieuwsbrief zetten de spamfilters op scherp. Bovendien worden foto’s niet altijd weergegeven en dan mail je een nieuwsbrief vol witte vlakken en rode kruisjes!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

 

2 gedachten over “Is jouw nieuwsbrief wel mobile friendly?

  1. Pingback: 16 tips voor een sweet ‘16 | De Goede Nieuwsbrief blog

  2. Pingback: Hoe maak je goed leesbare e-mails? | De Goede Nieuwsbrief blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *