Hoe maak je goed leesbare e-mails?

Vaak wordt je mail maar vluchtig bekeken. Hou het daarom ‘short & simple’!

Misschien herken je dit wel. Je hebt een zorgvuldig opgestelde mail gestuurd, met daarin alle informatie over jouw product of dienst. Vervolgens krijg je vragen van lezers over dingen die je toch echt allemaal in je mail hebt uitgelegd. Pfff, waarom lezen mensen zo slecht? Je daarover opwinden heeft weinig zin. Steek je energie liever in nog betere en makkelijker leesbare nieuwsbrieven.

Begin met de vraag ‘welke actie moeten lezers ondernemen’

Veel mails worden slecht gelezen omdat er simpelweg te veel informatie in staat. Je relaties checken hun mail bij de koffieautomaat, in de trein of misschien wel op de fiets; niet bepaald de omgeving waarin je de tijd hebt om drie A4-tjes aan info te verwerken.

Door de vraag te stellen welke actie de lezer zou moeten ondernemen, leg je de focus automatisch op de kernboodschap. Wil je dat hij zich inschrijft voor een evenement, dan vertel je alleen daarover (en dus niet waarom je het organiseert en wat je nog meer voor leuke plannen hebt). Wil je dat de lezer een product bestelt, focus je dan op dát product en breng niet de complete collectie onder de aandacht.

Maak de inhoud kort en scanbaar

Heb je ervoor gezorgd dat de tekst gericht is op één duidelijk doel, dan is de volgende uitdaging om je informatie kort en bondig te houden. Zet de belangrijkste informatie bovenaan, gebruik geen lange zinnen en verdeel de tekst in korte alinea’s. Gebruik waar mogelijk bulletpoints.

Een handige ezelsbruggetje voor een goede samenstelling van je mail: titel, foto, tekst, call-to-action.

Kies een mobielvriendelijke template

Zoals gezegd, lezen veel van je relaties jouw mail op hun telefoon. Is je nieuwsbrief dan niet responsive of mobielvriendelijk dan is dat echt een ondoenlijke opgave. Gevolg: je mail gaat ongelezen naar de prullenbak. Kies daarom een mobielvriendelijke template. Meer tips voor mobile friendly nieuwsbrieven lees je hier.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Regelmatig tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *