Hoe krijg je meer kliks in je nieuwsbrief?

Een mooi openingspercentage mag geen aanleiding zijn om in te dutten…

Wordt jouw nieuwsbrief prima geopend? Fijn. Toch betekent dat niet dat je nu tevreden achterover kunt lenen. Want minstens zo belangrijk is het aantal kliks. Die vertellen je immers hoe geïnteresseerd je lezers nu echt zijn en ze laten zien wie waar belangstelling voor heeft. Door het klikgedrag van je lezers tegen het licht te houden, kun je steeds beter op de wensen van je relaties inspelen. Hoe zorg je er nu voor dat het aantal kliks groeit?

Hou je nieuwsbrief kort en bondig

Beperk je in je nieuwsbrief alleen tot de kernboodschap en nodig mensen die meer willen weten uit om door te klikken naar je blog, website, Facebookpagina, YouTubekanaal of een pdf. Bijkomend voordeel is dat je nieuwsbrief lekker compact blijft en je lezers niet of nauwelijks hoeven te scrollen om alles te zien.

Motiveer je lezers

Een simpel ‘klik hier’ nodigt niet echt uit om dat ook werkelijk te doen. Vertel waarom je lezer door zou moeten klikken. Lees hier het hele verhaal, Ontdek uw voordeel, Bekijk het filmpje: met dit soort teksten weet de lezer wat hij kan verwachten.

Gebruik dezelfde links meerdere keren

Je kunt een link onder verschillende verwijzingen en op verschillende plaatsen in je nieuwsbrief terug laten komen. Zo vergroot je de kans dat-ie onder de aandacht komt van de scrollende lezer en dat hij er ook daadwerkelijk op klikt. Pas wel op: ook hier geldt dat overdaad schaadt.

Maak een button

Zeker voor lezers op een smartphone kan het aanklikken van een tekstlink lastig zijn. Overweeg daarom om voor je belangrijkste call-to-action een vingervriendelijke button te maken.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Regelmatig tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *