Handige schrijftips voor leesbare teksten

Ga niet schreeuwen in je teksten!

Als schrijven niet je dagelijkse bezigheid is, kan de productie van een nieuwsbrief je flink wat hoofdbrekens kosten. Want hoe krijg je het verhaal dat je kwijt wilt nu goed op papier? En als het eenmaal zwart op wit staat, vergt het vaak nog de nodige moed om op de verzendknop te drukken. Is er toch niet een akelige taalfout blijven staan? Snapt de lezer wat jij bedoelt? Heb je de juiste toon aangeslagen?

Met deze eenvoudige, maar handige tips gaat het schrijven je vast wat gemakkelijker af. Oké, je zult geen Pulitzerprijs winnen, maar hé, who cares?

Gebruik spreektaal
Wat is dat toch? Zodra mensen achter hun pc zitten of een schrijfblok voor hun neus hebben, gaan ze ineens andere woorden gebruiken. Dientengevolge, tevens, echter: woorden die we in een gesprek nooit gebruiken, maar wel spontaan opborrelen als we gaan schrijven. Niet doen! Probeer te schrijven zoals je praat en gooi die plechtige woorden voorgoed uit je vocabulaire, eh sorry, woordenlijst.

U of jij
Beslis vooraf of je je lezer gaat aanspreken met u of jij. En ja, dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Veiligheidshalve kun je voor u kiezen; dan zal niemand zich beledigd voelen. Anderzijds creëer je zo naar je jongere lezers wel enige afstand. Het beste advies? Kies de aanspreekvorm die bij jou en je bedrijf past en wees vooral consequent.

Kort, korter, kortst
Goed nieuws! De berichtjes in je nieuwsbrief hoeven helemaal niet lang te zijn. Sterker nog: je lezers stellen het zeer op prijs wanneer je het kort houdt. Realiseer je dat veel e-mails op een smartphone worden gelezen en probeer zelf maar eens een heel A4-tje op je mobiel te lezen.
Hou niet alleen je berichtjes kort, maar doe dat ook met de zinnen die je gebruikt. Denk ook nu weer aan die telefoon. Een zin die op papier twee regels beslaat, kan op een mobieltje misschien wel vijf of meer regels nodig hebben.

Beschaafd
Een leuke aanbieding!!! Wacht niet langer!! Dit wilt u niet missen!! Bestel vandaag nog!! Ja, die boodschap komt binnen. Of toch niet? Het uitroepteken is in het leven geroepen om een zin meer nadruk te geven. Maar hoe voelt het als alle zinnen benadrukt worden? Dan krijg je als lezer het nare gevoel dat er tegen je geschreeuwd wordt. Zeker als er dan ook nog eens HOOFDLETTERS gebruikt worden. Ik hoor je wel, hoor! Gebruik het uitroepteken dus met mate en één is vrijwel altijd voldoende.

Schrijf actief
Aan uw bestelling zal de grootst mogelijk zorg besteed worden. Schrijven in de lijdende vorm maakt je tekst vaak saaier, langer en moeilijker leesbaar. Daarom dus: Wij besteden de grootst mogelijke zorg aan uw bestelling.

Online tools
Er zijn allerlei online tools beschikbaar die je kunnen helpen om missers te voorkomen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.spelcheck.nl. Daar kun je de spelling van woorden controleren, stukken teksten laten controleren en spellingsregels nalezen.

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *