Grote schoonmaak voor je mailinglijst

Bounced e-mail is als vuile vaat: je kunt het lang negeren, maar vroeg of laat moet je ermee aan de gang.

Bounced e-mails zijn als vuile vaat op het aanrecht: je kunt het lange tijd negeren, maar vroeg of laat zul je er toch mee aan de gang moeten. En hoe langer je ermee wacht, hoe meer tijd het je uiteindelijk zal kosten. Het managen van je bounces is niet het meest uitdagende onderdeel van e-mailmarketing, maar het is wel een heel belangrijk aspect. Want een gezonde mailinglijst is een absolute voorwaarde voor goede resultaten. Dus kom op: het is voorjaar en tijd voor een schoonmaakbeurt van je mailinglijst.

Een bounced e-mail is een mail die niet bij de geadresseerde terecht komt, maar terug ‘stuitert’ naar de afzender. We maken onderscheid tussen zogenaamde hard en soft bounces. Een soft bounce is meestal tijdelijk en kan veroorzaakt worden door een volle mailbox, een autoreply in verband met vakantie of een probleem met de server van de ontvanger. Een hard bounce is niet tijdelijk en ontstaat wanneer het betreffende e-mailadres niet of niet meer bestaat.

Wanneer je gebruikmaakt van een professioneel e-mailprogramma, zoals dat van Constant Contact, zie je in de rapportages welke adressen zo’n bounce opleveren. Het is verstandig om je lijst met enige regelmaat – denk aan eens in het kwartaal – af te stoffen en de bounces door te lopen. Zeker wanneer je dat met enige regelmaat doet, is het een klusje van niks.

Hoe pak je het aan?

Is het een tijdelijke bounce, dan hoef je geen actie te ondernemen. Gaat het om een adres dat niet bestaat, dan zie je soms al in één oogopslag wat het probleem is. Een foutje in de bedrijfsnaam, .con in plaats van .com of twee @@-tekens achter elkaar: een typefoutje is zo gemaakt, maar gelukkig ook weer zo hersteld. Kun je zelf niet ontdekken wat er niet klopt, probeer dan op een andere manier contact op te nemen met deze relatie. Misschien heb je een telefoonnummer of kun je via LinkedIn het mailadres checken. Kun je het probleem niet oplossen en levert het mailadres gedurende langere tijd een bounce op, verwijder het adres dan uit je lijst. Zo voorkom je dat je lijst vervuild raakt met niet-bestaande adressen, die je openingspercentage negatief beïnvloeden.

Bounces voorkomen?

Helemaal voorkomen dat er af en toe een mail terugkomt, kun je niet. Maar met een paar slimme maatregelen kun je deze ‘vuile vaat’ wel binnen de perken houden.

Dubbele opt-in

Met een dubbele opt-in krijgt iemand die zich inschrijft voor je nieuwsbrief eerst een mail ter bevestiging. Pas wanneer hij die mail bevestigt, komt hij op je adreslijst. Heeft jouw relatie dan per ongeluk een verkeerd adres ingevuld, dan krijgt hij de bevestigingsmail niet binnen en voorkom je dus dat het verkeerde adres op je lijst komt.

Update-formulier

Je kunt de ontvangers van je nieuwsbrief een update-formulier sturen, waarin je ze vraagt om hun gegevens te controleren en waar nodig aan te passen. Wanneer je met gesegmenteerde lijsten werkt, kun je bovendien vragen in welke onderwerpen/aanbiedingen de geadresseerde geïnteresseerd is.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Een gedachte over “Grote schoonmaak voor je mailinglijst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *