Effectieve promotie via e-mail: zo doe je dat

E-mail is een fantastisch instrument om klanten en potentiële klanten te bereiken. Met een digitale nieuwsbrief kun je jouw doelgroep goed informeren over jouw producten of diensten. Maar misschien heb je niet iedere maand een uitgebreid verhaal te vertellen. Dan breng je met een eenvoudige e-mailaanbieding snel en eenvoudig een aantrekkelijke actie onder de aandacht. Zie het maar als een advertentie in de krant of een flyer in je brievenbus.

Effectieve promotie via de mail hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn en kan je omzet een interessante boost geven. Met deze tips behaal je het beste resultaat.

1. Ken je publiek

Bedenk goed welke aanbieding voor jouw klanten en relaties interessant is. Is dat korting op een product, extra service, een leuke gadget, een spaaractie of bijvoorbeeld een gratis adviesgesprek? Ga eens een uurtje brainstormen en zet alle ideeën en mogelijkheden op een rij. Beslis vervolgens welk idee haalbaar is en het beste past bij jouw bedrijf en product/dienst. Als juridisch adviseur zul je niet scoren met een grappig weggevertje, terwijl dat voor een winkelier een prima optie kan zijn.

2. Stel je doel vast

Stel vooraf helder vast wat je met de actie wilt bereiken. Meer verkoop aan een bepaalde doelgroep? Meer bekendheid? Meer bezoekers op je website? Meer lezers van je nieuwsbrief. Probeer een meetbare doelstelling te formuleren, zodat je na afloop kunt oordelen of de actie succesvol was.

3. Meld een deadline

Mensen zijn gevoelig voor acties die tijdelijk zijn. Geef daarom duidelijk aan tot wanneer jouw aanbod geldig is. Hou de aanbieding kort en helder, zodat de ontvangers direct zien of het voor hen interessant is. Heb je mensen in dienst? Zorg ervoor dat zij ook op de hoogte zijn van deze actie.

4. Zoek samenwerking

Verdubbel je kansen en zoek een collega-ondernemer met wie je een gezamenlijke promotieactie kunt ondernemen. Zo kunnen jullie elkaars klantenkring benaderen. Voorbeelden? Een boekhandel en een café: ‘koop een boek en krijg een gratis kop koffie bij onze buren’. Een sportschool en schoonheidssalon: ‘korting op een beautybehandeling bij het afsluiten van een abonnement’. Denk ook eens over samenwerking met een goed doel. Doneer tijdens een speciale actie een percentage van de omzet. Natuurlijk communiceer je dit helder naar jouw klanten en relaties.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *