Deze 7 basiselementen zijn onmisbaar in je nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief heeft een aantal basiselementen. Het loont absoluut de moeite om daar aandacht aan te besteden voordat je je eerste nieuwsbrief de deur uit doet. De zorgvuldig gemaakte template kun je vervolgens steeds weer opnieuw gebruiken; je hoeft alleen de inhoud nog maar aan te passen. Een goede voorbereiding is ook nu het halve werk! 

Met deze 7 basiselementen maak je een succesvolle mailcampagne.

1. Header

In de header ziet de ontvanger van wie de mail afkomstig is en waar het bericht over gaat. Deze informatie is veelal doorslaggevend voor het wel of niet openen van de mail. Denk er goed over na of je als afzender je bedrijfsnaam of je eigen naam gebruikt (of misschien wel allebei), gebruik geen noreply als afzender (liever ook geen hotmail- of gmailaccount) en verzin een uitnodigende onderwerpregel.

2. Preheader

De preheader gebruik je om de ontvanger nog eens extra aan te sporen de mail te openen. Denk eraan dat veel mail op een smartphone wordt gelezen en maak de preheader daarom niet langer dan zo’n acht woorden.

3. Logo en kleurgebruik

Het is belangrijk dat je nieuwsbrief herkenning oproept. Zet daarom je logo bovenin en gebruik de kleuren van je huisstijl. Zo ziet de ontvanger in één oogopslag van wie de mail afkomstig is.

4. Foto

Een plaatje zegt meer dan een praatje. Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dus ja: gebruik beeldmateriaal in je nieuwsbrief! Kies voor een goede kwaliteit en ga niet voor nietszeggende stockfoto’s. Kies een foto die de boodschap versterkt.

5. Tekst

Hou je teksten kort en to-the-point. Gebruik koppen om aan te geven waar de tekst over gaat en kies een niet te klein font. 

6. Call-to-action

Je nieuwsbrief heeft als doel om de lezer in actie te laten komen. Maak het hem daarom zo gemakkelijk mogelijk en gebruik een button om die call-to-action onder de aandacht te brengen. De call-to-action kan natuurlijk een bestelknop zijn, maar ook een uitnodiging om een afspraak te maken, een offerte op te vragen of door te lezen op de website.

7. Footer

De footer heeft iedere keer dezelfde informatie en kun je zien als de contactpagina van je website. In de footer zet je je adres en telefoonnummer, eventueel je openingstijden en de linkjes naar je socialmediakanalen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Instagram.

Bron: Constant Contact

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *