Hoe maak je goed leesbare e-mails?

Vaak wordt je mail maar vluchtig bekeken. Hou het daarom ‘short & simple’!

Misschien herken je dit wel. Je hebt een zorgvuldig opgestelde mail gestuurd, met daarin alle informatie over jouw product of dienst. Vervolgens krijg je vragen van lezers over dingen die je toch echt allemaal in je mail hebt uitgelegd. Pfff, waarom lezen mensen zo slecht? Je daarover opwinden heeft weinig zin. Steek je energie liever in nog betere en makkelijker leesbare nieuwsbrieven.

Begin met de vraag ‘welke actie moeten lezers ondernemen’

Veel mails worden slecht gelezen omdat er simpelweg te veel informatie in staat. Je relaties checken hun mail bij de koffieautomaat, in de trein of misschien wel op de fiets; niet bepaald de omgeving waarin je de tijd hebt om drie A4-tjes aan info te verwerken.

Door de vraag te stellen welke actie de lezer zou moeten ondernemen, leg je de focus automatisch op de kernboodschap. Wil je dat hij zich inschrijft voor een evenement, dan vertel je alleen daarover (en dus niet waarom je het organiseert en wat je nog meer voor leuke plannen hebt). Wil je dat de lezer een product bestelt, focus je dan op dát product en breng niet de complete collectie onder de aandacht.

Maak de inhoud kort en scanbaar

Heb je ervoor gezorgd dat de tekst gericht is op één duidelijk doel, dan is de volgende uitdaging om je informatie kort en bondig te houden. Zet de belangrijkste informatie bovenaan, gebruik geen lange zinnen en verdeel de tekst in korte alinea’s. Gebruik waar mogelijk bulletpoints.

Een handige ezelsbruggetje voor een goede samenstelling van je mail: titel, foto, tekst, call-to-action.

Kies een mobielvriendelijke template

Zoals gezegd, lezen veel van je relaties jouw mail op hun telefoon. Is je nieuwsbrief dan niet responsive of mobielvriendelijk dan is dat echt een ondoenlijke opgave. Gevolg: je mail gaat ongelezen naar de prullenbak. Kies daarom een mobielvriendelijke template. Meer tips voor mobile friendly nieuwsbrieven lees je hier.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Regelmatig tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Eindejaarsmarketing: 6 tips

1. Begin op tijd
Kerst lijkt nog zóóó ver weg. Toch heb je er enorm veel plezier en profijt van wanneer je nu al begint met het inplannen van je marketingactiviteiten.

2. Website up to date
Als het goed is, heb je rond de feestdagen meer bezoekers op je website. Om een bestelling te doen, je assortiment te bekijken of je openingstijden te checken. Zorg ervoor dat alle informatie up to date is. Het kan zomaar gebeuren dat er nog een zomeractie op je homepage staat…

3. Gebruik je nieuwsbrief
Nog altijd is de inbox een van de beste plekken om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Denk daar ook op tijd over na: wat ga je vertellen, aan wie, wanneer en hoe vaak? Meer tips voor je december-nieuwsbrief lees je hier.

4. Speciale landingspagina’s
Soms kan het slim zijn om een speciale landingspagina te maken. De landingspagina is de pagina waarop je bezoeker binnenkomt wanneer hij op een link in bijvoorbeeld Facebook of Twitter klikt. Met een landingspagina kun je meteen aansluiten op de verwachtingen van je bezoeker. Plaats je een berichtje of advertentie over een speciaal product, dan link je dat naar je landingspagina.

5. Social media
Bedenk hoe je social media gaat inzetten voor en tijdens de feestdagen. Gebruik bijvoorbeeld Facebook om speciale kortingsacties of aangepaste openingstijden onder de aandacht te brengen en deel op Instagram foto’s van nieuwe producten.

6. Eindejaarswens
Ga je voor een traditionele kerstkaart per post of kies je voor digitaal? Met een digitale wens spaar je flink wat porto- en drukkosten uit. Dat kun je bijvoorbeeld gebruiken om origineel voor de dag te komen. Denk bijvoorbeeld eens aan een filmpje of een cartoon. Ook leuk: schenk het bedrag dat je bespaart aan een goed doel en laat dat aan je klanten weten.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

 

Deze 7 basiselementen zijn onmisbaar in je nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief heeft een aantal basiselementen. Het loont absoluut de moeite om daar aandacht aan te besteden voordat je je eerste nieuwsbrief de deur uit doet. De zorgvuldig gemaakte template kun je vervolgens steeds weer opnieuw gebruiken; je hoeft alleen de inhoud nog maar aan te passen. Een goede voorbereiding is ook nu het halve werk! 

Met deze 7 basiselementen maak je een succesvolle mailcampagne.

1. Header

In de header ziet de ontvanger van wie de mail afkomstig is en waar het bericht over gaat. Deze informatie is veelal doorslaggevend voor het wel of niet openen van de mail. Denk er goed over na of je als afzender je bedrijfsnaam of je eigen naam gebruikt (of misschien wel allebei), gebruik geen noreply als afzender (liever ook geen hotmail- of gmailaccount) en verzin een uitnodigende onderwerpregel.

2. Preheader

De preheader gebruik je om de ontvanger nog eens extra aan te sporen de mail te openen. Denk eraan dat veel mail op een smartphone wordt gelezen en maak de preheader daarom niet langer dan zo’n acht woorden.

3. Logo en kleurgebruik

Het is belangrijk dat je nieuwsbrief herkenning oproept. Zet daarom je logo bovenin en gebruik de kleuren van je huisstijl. Zo ziet de ontvanger in één oogopslag van wie de mail afkomstig is.

4. Foto

Een plaatje zegt meer dan een praatje. Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dus ja: gebruik beeldmateriaal in je nieuwsbrief! Kies voor een goede kwaliteit en ga niet voor nietszeggende stockfoto’s. Kies een foto die de boodschap versterkt.

5. Tekst

Hou je teksten kort en to-the-point. Gebruik koppen om aan te geven waar de tekst over gaat en kies een niet te klein font. 

6. Call-to-action

Je nieuwsbrief heeft als doel om de lezer in actie te laten komen. Maak het hem daarom zo gemakkelijk mogelijk en gebruik een button om die call-to-action onder de aandacht te brengen. De call-to-action kan natuurlijk een bestelknop zijn, maar ook een uitnodiging om een afspraak te maken, een offerte op te vragen of door te lezen op de website.

7. Footer

De footer heeft iedere keer dezelfde informatie en kun je zien als de contactpagina van je website. In de footer zet je je adres en telefoonnummer, eventueel je openingstijden en de linkjes naar je socialmediakanalen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Instagram.

Bron: Constant Contact

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

12 tips voor meer lezers

Zorg voor een eenvoudige inschrijfprocedure, waarin je toekomstige lezer niet verdwaalt.

Natuurlijk weet je hoe belangrijk het is om te blijven werken aan een groeiende lijst lezers. Want zoals we dat in goed Nederland zeggen: the money is in the list! Zin om je lijst flink te laten groeien? Ga eens aan de slag met deze 12 tips.

  1. Plaats op de toonbank of receptiebalie een mooie glazen kom waarin bezoekers hun visitekaartje kunnen achterlaten of leg een duidelijke intekenlijst neer. Zet een voorbeeld van de nieuwsbrief in plexiglas ernaast, zodat mensen kunnen zien hoe de nieuwsbrief eruit ziet.
  2. Maak op je website een duidelijke verwijzing naar je nieuwsbrief. Verstop het inschrijfformulier niet op de contactpagina, maar plaats op iedere pagina een inschrijfbutton.
  3. Promoot je nieuwsbrief in al het drukwerk dat je gebruikt: folders, facturen, advertenties, bestelformulieren, kassabon, enzovoort.
  4. Schroom niet om klanten gewoon te vragen of je de nieuwsbrief mag toesturen. Onderzoek laat zien dat meer dan de helft geen enkel bezwaar heeft en het zelfs waardeert.
  5. Denk eens na over een gratis weggever in de vorm van een e-book, een whitepaper of een video.
  6. Gebruik Twitter en Facebook om te laten weten dat er een nieuwe nieuwsbrief aankomt en roep lezers op zich in te schrijven.
  7. Neem in je e-mailhandtekening standaard een link op waarmee de lezer zich kan inschrijven voor je nieuwsbrief.
  8. Beloon nieuwe inschrijvers! Denk aan een leuke introductieaanbieding, een eenmalige korting of de kans iets moois te winnen.
  9. Creëer in je nieuwsbrief altijd de mogelijkheid om deze eenvoudig door te sturen. Zo zorgen bestaande klanten voor een groter bereik.
  10. Stop in het tasje met de aankoop een leuke kaart waarin je de klant attendeert op je nieuwsbrief.
  11. Maak het belangstellenden vooral gemakkelijk om in te schrijven. Vraag ze niet allerlei gegevens (adres, telefoonnummer, geboortedatum) in te vullen. Daarmee werp je juist een forse drempel op. Naam en e-mailadres zijn echt voldoende.
  12. Maak duidelijk wat je nieuwsbrief te bieden heeft. Handige tips, leuke recepten, voordeelcoupons, besparingstips, instructievideo’s?
Wat is jouw ultieme tip? Welke actie leverde de meeste nieuwe inschrijvers op? Deel je ervaringen en tips met ons!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

Handige schrijftips voor leesbare teksten

Ga niet schreeuwen in je teksten!

Als schrijven niet je dagelijkse bezigheid is, kan de productie van een nieuwsbrief je flink wat hoofdbrekens kosten. Want hoe krijg je het verhaal dat je kwijt wilt nu goed op papier? En als het eenmaal zwart op wit staat, vergt het vaak nog de nodige moed om op de verzendknop te drukken. Is er toch niet een akelige taalfout blijven staan? Snapt de lezer wat jij bedoelt? Heb je de juiste toon aangeslagen?

Met deze eenvoudige, maar handige tips gaat het schrijven je vast wat gemakkelijker af. Oké, je zult geen Pulitzerprijs winnen, maar hé, who cares?

Gebruik spreektaal
Wat is dat toch? Zodra mensen achter hun pc zitten of een schrijfblok voor hun neus hebben, gaan ze ineens andere woorden gebruiken. Dientengevolge, tevens, echter: woorden die we in een gesprek nooit gebruiken, maar wel spontaan opborrelen als we gaan schrijven. Niet doen! Probeer te schrijven zoals je praat en gooi die plechtige woorden voorgoed uit je vocabulaire, eh sorry, woordenlijst.

U of jij
Beslis vooraf of je je lezer gaat aanspreken met u of jij. En ja, dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Veiligheidshalve kun je voor u kiezen; dan zal niemand zich beledigd voelen. Anderzijds creëer je zo naar je jongere lezers wel enige afstand. Het beste advies? Kies de aanspreekvorm die bij jou en je bedrijf past en wees vooral consequent.

Kort, korter, kortst
Goed nieuws! De berichtjes in je nieuwsbrief hoeven helemaal niet lang te zijn. Sterker nog: je lezers stellen het zeer op prijs wanneer je het kort houdt. Realiseer je dat veel e-mails op een smartphone worden gelezen en probeer zelf maar eens een heel A4-tje op je mobiel te lezen.
Hou niet alleen je berichtjes kort, maar doe dat ook met de zinnen die je gebruikt. Denk ook nu weer aan die telefoon. Een zin die op papier twee regels beslaat, kan op een mobieltje misschien wel vijf of meer regels nodig hebben.

Beschaafd
Een leuke aanbieding!!! Wacht niet langer!! Dit wilt u niet missen!! Bestel vandaag nog!! Ja, die boodschap komt binnen. Of toch niet? Het uitroepteken is in het leven geroepen om een zin meer nadruk te geven. Maar hoe voelt het als alle zinnen benadrukt worden? Dan krijg je als lezer het nare gevoel dat er tegen je geschreeuwd wordt. Zeker als er dan ook nog eens HOOFDLETTERS gebruikt worden. Ik hoor je wel, hoor! Gebruik het uitroepteken dus met mate en één is vrijwel altijd voldoende.

Schrijf actief
Aan uw bestelling zal de grootst mogelijk zorg besteed worden. Schrijven in de lijdende vorm maakt je tekst vaak saaier, langer en moeilijker leesbaar. Daarom dus: Wij besteden de grootst mogelijke zorg aan uw bestelling.

Online tools
Er zijn allerlei online tools beschikbaar die je kunnen helpen om missers te voorkomen. Kijk bijvoorbeeld eens op www.spelcheck.nl. Daar kun je de spelling van woorden controleren, stukken teksten laten controleren en spellingsregels nalezen.

 

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

16 tips voor een sweet ‘16

Maak van het nieuwe jaar een topjaar met deze 16 tips voor een ‘sweet ‘16’.

  1. Maak nu alvast een globale jaarplanning voor je nieuwsbrief. Leg vast op welke dagen of op z’n minst in welke weken je wilt versturen en welke onderwerpen je dan onder andere gaat bespreken.
  2. Blijf je inspannen voor de groei van je mailinglijst. Zorg voor een inschrijfknop op je website, gebruik een link in je e-mailhandtekening en vooral: vraag gewoon of nieuwe relaties jouw nieuwsbrief willen ontvangen.
  3. Digitaal communiceren werkt prima, maar wint het in effectiviteit niet van persoonlijke communicatie. Ga daarom af en toe offline en creëer gelegenheden voor persoonlijk contact. Denk aan een open dag, een seminar, een klantendag of gewoon een gezellige borrel.
  4. Mond-tot-mondreclame is het best denkbare marketinginstrument. Vraag je klanten om referenties en gebruik deze bijvoorbeeld in je nieuwsbrief of op je website.
  5. Mobielvriendelijk blijft ook in 2016 een hot item. Zorg dat je nieuwsbrief goed te lezen is op een smartphone. Lees hier waar je dan op moet letten. En natuurlijk zorg je ook voor een mobielvriendelijke website. Je kunt dat hier controleren.
  6. Blijf zorgen voor waardevolle content. Hou je lezer steeds voor ogen en stel jezelf de vraag op welke informatie hij zit te wachten.
  7. Nog niet actief op social media? Dan wordt het tijd om daar mee te beginnen. Maak het jezelf niet te moeilijk en begin op één platform. Kies de plek waar jouw relaties ook het meest actief zijn.
  8. Bekijk met enige regelmaat de resultaten van je e-mailmarketingactiviteiten. Welke nieuwsbrieven scoorden opvallend goed en welke juist minder? Hoe zit het met het aantal uitschrijvers en de bounces?
  9. Vraag je lezers eens om feedback. Ga in je nieuwsbrief vooral ook het gesprek aan met je relaties. Neem een enquête op, hou een poll, vraag om een reactie of doe een klanttevredenheidsonderzoek.
  10. Zorg dat je herkenbaar bent en blijft in de inbox van de ontvangers van je nieuwsbrief. Hou vast aan je huisstijl, gebruik een duidelijk en bekend afzendadres en plaats je logo bovenin.
  11. Overweeg een autoresponder te gaan gebruiken voor nieuwe inschrijvers. Met zo’n geautomatiseerde reeks mails zorg je voor een warm welkom en bouw je snel een vertrouwensband op. Lees hier meer over het gebruik van een autoresponder.
  12. Besteed aandacht aan beeldmateriaal in je nieuwsbrief. Laat een fotograaf mooie portretfoto’s van je medewerkers maken, zet een cartoonist/tekenaar aan het werk of ga zelf aan de slag. Met een beetje smartphone maak je vandaag de dag prima foto’s.
  13. Neem af en toe een aanbieding op in je nieuwsbrief. Met een interessante korting, een gratis product bij een bestelling of een leuk extraatje laat je je waardering blijken aan de lezers van je nieuwsbrief.
  14. Een vast format voor je nieuwsbrief geeft fijn houvast. Maar pas op dat je niet te voorspelbaar wordt. Kom ook eens verrassend voor de dag met een extra nieuwsbrief of eentje met maar één onderwerp. Neem af en toe een filmpje op of zet er wat grappigs of persoonlijks in.
  15. Kijk naar de concurrentie en doe er je voordeel mee. Kijk eens in jouw inbox: welke nieuwsbrieven spreken jou aan en waarom? Goede ideeën kopieer je natuurlijk niet één op één, maar kunnen wel als inspiratie dienen.
  16. Onthoud: out of sight = out of mind! Laat regelmatig wat van je horen, want alleen dan blijf je in beeld bij je relaties.

Bron: Constant Contact

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

10 tips voor e-mailmarketing rond kerst

Snel nog even een nieuwsbrief eruit om optimaal te profiteren van de decembermaand? Met deze praktische tips kom je sprankelend voor de dag!

1. Hou vast aan je gebruikelijke naam als afzender
Het is misschien verleidelijk om een mail namens de kerstman te versturen of een leuke woordspeling te gebruiken. Doe toch maar niet. Je lezers zijn gewend aan jouw (bedrijfs)naam en mail van een onbekende afzender – hoe grappig misschien ook – wordt minder vaak geopend.

2. Tuig je onderwerpregel op
De onderwerpregel is verreweg de beste trigger om de ontvangers van je nieuwsbrief te verleiden jouw mail te openen. Besteed er dus aandacht aan!

3. Maak een feestje van je mailing
Een achtergrond met sneeuwvlokjes, een kerstmuts naast je logo, een foto van een besneeuwd landschap: met een klein accentje wordt je nieuwsbrief net even feestelijker. Maar overdrijf niet en zorg dat de uitstraling bij jou en je bedrijf blijft passen.

4. Maak je nieuwsbrief mobielvriendelijk
Juist in drukke tijden als deze, checken veel mensen hun mail even snel op hun telefoon. Zorg daarom voor een mobielvriendelijke template en controleer op je eigen telefoon hoe het eindresultaat eruit ziet.

5. Hou het kort
En omdat je weet dat je lezers het druk hebben, hou je het in december ook lekker kort. Zorg voor duidelijke koppen en een heldere boodschap.

6. Wees kritisch over de frequentie
Een extra feesteditie van je nieuwsbrief is prima, maar ga je lezers niet ineens veel vaker mailen dan ze gewend zijn. Grote kans dat dit ergernis oproept en dat het aantal uitschrijvers toeneemt.

7. Schrijf voor één lezer
Hou bij het schrijven van je teksten het beeld voor ogen dat je voor één persoon schrijft. Dan wordt je verhaal vanzelf een stuk persoonlijker. Zie het verschil tussen ‘Wij wensen onze relaties een fijne kerst’ en ‘Wij wensen jou een fijne kerst’.

8. Laat je linkjes niet ondersneeuwen
Wil je dat lezers doorklikken naar een aanbieding, je website, een offerteaanvraag? Zorg dat de linkjes opvallen en makkelijk zijn aan te klikken. Kijk eens door je wimpers naar je nieuwsbrief. Zie je de linkjes? Goed gedaan!

9. Gebruik gesegmenteerde lijsten
Heb je je adreslijst gesegmenteerd door bijvoorbeeld onderscheid te maken tussen klanten en potentiële klanten? Maak gebruik van deze gegevens en stem de inhoud van je nieuwsbrief af op de verschillende doelgroepen.

10. Check, check, dubbelcheck
Haast en marketing gaan slecht samen. Probeer ook als je het druk hebt, even tijd vrij te maken om je nieuwsbrief zorgvuldig te controleren voordat je op de verzendknop drukt. Werken alle linkjes, staan er geen taalfouten in, is de datum correct? Bekijk hier de volledige checklist.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Zo maak je een succesvolle call-to-actionbutton

Te veel keuzemogelijkheden maakt onzeker.

Met iedere nieuwsbrief die je verstuurt, heb je een bepaald doel voor ogen. Je wilt je lezers informeren, aanmoedigen een afspraak te maken of offerte op te vragen, oproepen iets te kopen of bijvoorbeeld uitnodigen voor een evenement. Je moet die lezer dus aanzetten tot actie en het hem daarbij zo makkelijk mogelijk maken. Daarvoor gebruik je een call-to-actionbutton. Een goede cta-button voldoet aan deze 6 eisen.

Een succesvolle cta-button:

  • Is kort, maar helder

<klik hier> is lekker kort, maar niet echt helder. Je lezers willen weten wat ze kunnen verwachten als ze klikken. Kunnen ze dan bestellen? Krijgen ze meer informatie? Zien ze een prijslijst? Ontvangen ze een gratis proefmonster? Maak duidelijk welke actie ze ondernemen door te klikken. Heb je meer dan een paar woorden nodig? Zet dan nog een verhelderende zin onder de button.

  • Is actiegericht

Gebruik bij voorkeur actieve woorden in je call-to-action. Dus niet <inschrijven> maar <reserveer je plaats>. Niet <meer informatie> maar <download de handleiding>.

  • Heeft een goede kleur

Een cta-button moet opvallen. In het algemeen kunnen we stellen dat groene en oranje buttons goed scoren. Je uiteindelijke keuze hangt echter af van jouw huisstijl: voeren groen en oranje daar de boventoon, dan zal bijvoorbeeld blauw of paars meer in het oog springen.

  • Is mobielvriendelijk

Ken je dat? Probeer je op een link te klikken en dan zit je er steeds net naast. Frustrerend! Voorkom ergernissen en zorg dat je button groot genoeg is om ook op een smartphone aan te klikken.

  • Heeft niet veel concurrentie

Wanneer je je nieuwsbrief vol met call-to-actions stopt, krijg je het effect van een kind in een snoepwinkel: hij kan niet kiezen! Meestal is één goede button de beste optie. Wil je toch meer call-to-actions in je nieuwsbrief opnemen, maak deze dan ondergeschikt aan die allerbelangrijkste.

  • Staat op een goede plek

Voorkom dat je lezers eindeloos moet scrollen om uiteindelijk de call-to-action te vinden. Anderzijds is het ook gek om te beginnen met <schrijf in> als je nog niet eens verteld hebt waar deze mail over gaat. Zoals zo vaak: leef je in in je lezer en bedenk dan wat de beste plek is.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Regelmatig tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Werk aan je merk: zo zorg je voor herkenbaarheid

Ken je het spelletje LogosQuiz voor je smartphone? Dan heb je zelf gemerkt dat je het ene logo onmiddellijk herkent, terwijl je een ander wereldberoemd beeldmerk maar niet kunt thuisbrengen. Het zou mooi zijn als iedereen jouw logo en huisstijl wel in één oogopslag herkent. Maar voor je zover bent, ben je heel wat reclame-euro’s verder. Begin daarom vooral klein en zorg er in ieder geval voor dat je nieuwsbrief past bij de uitstraling van je bedrijf. Dat is heel eenvoudig, kost je niks extra en is de eerste stap naar Google- of CocaCola-status.

Herkenbaarheid is belangrijk in marketing. Mensen doen graag zaken met een bedrijf dat ze (her)kennen en als het gaat om e-mailmarketing worden nieuwsbrieven van een bekende, vertrouwde afzender vaker geopend. Daarom is het belangrijk dat de ontvangers van jouw nieuwsbrief direct zien van wie de mail afkomstig is. Let daarbij op de volgende factoren:

Gebruik je logo

Oké, je hebt dan wel niet dat beroemde appeltje of zo’n gele M als beeldmerk, maar ook jouw logo zorgt bij vaste relaties voor herkenning. Zet je logo bovenin, zodat je lezers niet naar beneden hoeven te scrollen om te ontdekken wie je bent.

Kies je kleuren

Gebruik in je nieuwsbrief goede kleuren. Dat zijn natuurlijk de kleuren uit het logo, maar kunnen ook kleuren zijn die daar goed bij passen. Is jouw logo bijvoorbeeld helemaal blauw, kies dan nog een kleur om te gebruiken voor bijvoorbeeld kopregels of linkjes. Weet je niet welke kleurcode jouw logo heeft? ColorCop is een handige tool om de hex-waarde te bepalen. Deze kun je eenvoudig kopiëren naar je nieuwsbrief-editor van Constant Contact.

Beperk je lettertypes

Te veel verschillende lettertypes in je mail leidt alleen maar af. Kies er één of twee – bij voorkeur de lettertypes die je ook op je website gebruikt – en laat het daarbij. Zo creëer je een rustig beeld en hoeft je lezer zich niet in te spannen om jouw nieuws te lezen.

Vind de juiste toon

Misschien de grootste uitdaging, maar probeer een eenduidige stijl van communiceren te vinden. Denk na of je je lezers met u of jij aanspreekt. Wees niet de ene maand grappig en informeel en de keer daarop juist uiterst zakelijk. Een algemeen advies over die juiste toon is moeilijk te geven; het moet immers passen bij jou en je bedrijf. Wel goed om in je achterhoofd te houden: probeer je teksten te schrijven alsof je aan iemand persoonlijk een mail stuurt. Dat is vaak een prima uitgangspunt.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Regelmatig tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.