Kookstudio Let’s Cook Together informeert relaties en zorgt zo voor extra omzet

De laatste maanden van het jaar is het altijd lekker druk bij kookstudio Let’s Cook Together. Want samen koken, is nu eenmaal een hartstikke leuke manier om het jaar af te sluiten, om kerst te vieren of om eens een creatieve invulling aan het sinterklaasfeest te geven.

Wat wordt het? Lekker Thais, Italiaans, Indonesisch of Spaans? Of wil je leren hoe je de lekkerste sushi maakt? Ook een absolute aanrader voor een onvergetelijke en smakelijke avond: Koken met bier! Zit de workshop die jij in gedachten hebt er niet bij? Vraag dan gerust naar de mogelijkheden. Geen uitdaging is ons te gek! ……

Iedere maand stuurt Freek Vermolen, eigenaar van de kookstudio een nieuwsbrief met daarin 3 relevante onderwerpen en zorgt zo voor een goede band met de gasten en bezoekers van zijn studio. Het is een kwestie van gewoon doen, en zorg vooral voor een goede e-mail lijst en laat het schrijven en versturen over aan een professional. Ieder zijn vak!

Kijk voor een sfeerimpressie naar de video of lees de nieuwsbrief

goede nieuwsbrief

Met SEO en goede content naar een beter resultaat en meer klanten.

Deze zomer hebben we extra aandacht besteed aan onze vindbaarheid en ranking van de website van De Goede Nieuwsbrief. Met hulp van Fellmedia hebben we daarin een reuzesprong gemaakt van positie 58 naar de top 7 (binnen Google) en dat zonder extra investering in bijvoorbeeld adwords. Het is een unieke combinatie van de expertise van Fellmedia en het schrijven van goede- en zinvolle content door ons zelf. Dat is helemaal geen rocket science, meer een kwestie van gewoon doen en wat regels volgen.  De verdere optimalisatie laten wij graag aan de specialist over. Ieder zijn vak. Wil je zien hoe de SEO studio werkt waar ook wij gebruik van maken, bekijk deze instructie video maar eens. Het heeft ons een aantal nieuwe relaties opgeleverd!

De hele dag actief op je Smartphone?

Deze week te gast bij MKB Westland. Charles Groenhuijsen liet ons deze infographic zien van wat er allemaal per minuut gebeurt op internet en waar we bewust of onbewust allemaal gebruik van maken. Leuk om een voorbeeld van LinkedIn en zeker Tinder te gebruiken, maar de essentie is dat de smartphone voor iedereen de portal is naar onbegrensde mogelijkheden. Maar wat doen we daarmee?

Ik stel mijn relaties vaak de vraag. Wat doe je wel en wat doe je vooral niet op de diverse (social) media kanalen? Het lijkt allemaal geen tijd en energie te kosten, maar schijn bedriegt. Tijd is een kostbaar begrip in het MKB, dus maak een short-list van de kanalen die je wilt inzetten voor je bedrijf en ook een lijst, waar je zeker geen gebruik van maakt. Hoe lang of kort zijn jullie lijstjes?

Gast is Koning: Voorbeeld van klant feedback

Een bezoek aan een restaurant of horeca gelegenheid is altijd een goed moment om de marketing te bekijken. Hoe informeer ze hun klanten en gasten? Wat geven ze mee? Delen ze de klant ervaringen en via welk marketing kanaal? De Bonte Haas is een leuk voorbeeld waarvan wij enthousiast worden. Na het eten ( altijd uitstekend, want dat is natuurlijk wel een voorwaarde) krijg je de rekening gepresenteerd. En niet op een schaaltje maar tegenwoordig in een kistje, met daarin naast een paar pepermuntjes, een visitekaartje, ansichtkaart  en een ‘Uw mening telt’ kaartje van Gast is Koning. Ga je naar hun die interet pagina dan kan je een mening geven over de Bonte Haas. Dat je daarbij kans maakt op een leuke reis is natuurlijk mooi meegenomen maar is niet de essentie.

Gewoon je organisatie openstellen voor feed-back, op een professionele manier, waarbij de gast centraal staat. Dat is essentieel. De keuze voor het goede marketing kanaal komt later, maar wij weten wel hoe de klant reageert en wat dat voor je organisatie kan betekenen.

Gefeliciteerd met je verjaardag …….. ( en dan?)

En dan ben je jarig en kom je je bed uit, (of je gaat er te laat in) . De eerste felicitaties komen binnen. Whatsapp, E-mail, Facebook, LinkedIn. Op je mobiel, desktop tablet, er is geen ‘ontkomen’ aan.

Hé, dat is leuk, die heb ik een tijd niet gesproken. Denkt die relatie ook aan mij? Wat een mooie afbeelding, daar is over gedacht? Alleen gefeliciteerd? Allemaal welgemeend en zeker ingegeven door de reminder die we allemaal krijgen als we actief zijn op de social media. Makkelijk en een aanzet tot.

Zo kan je nooit een verjaardag ‘vergeten’ en versterken wij onze band en zichtbaarheid en dat is leuk voor de social media eigenaren, want we zijn weer even op hun ‘marktplaats’ en daar gaat het natuurlijk om.

Dan moet je wel je tijdlijn openstellen ( Facebook) en natuurlijk ook antwoorden. En daar zit de uitdaging in. Persoonlijk gaat bijna niet meer en dat is eigenlijk jammer want iedereen neemt wel persoonlijk de moeite om je te feliciteren. Een berichtje in de trend van: ‘Bedankt voor alle felicitaties voor mijn verjaardag…. , het waren er teveel om te reageren dan maar? Ook niet zo erg leuk en origineel. Bellen dan maar? Kom daar eens op bij de jonge generatie. ‘Kan dat ook met een mobiel?”

En hoe snel moet je reageren? Waarom reageer je niet op mijn app, die ik een halfuur geleden heb gestuurd?  Heb je je mobiel vergeten? Raar dat er nog niet sop Facebook en Linked in staat. “Ik heb hem toch gefeliciteerd?”

Nu is het mijn vak als marketeer om er over na te denken dus maar even wat tips!

  1. Krijg je een what’s app, reageer dan direct of vermijd zo veel als mogelijk dit medium ( lastig, maar probeer het eens. Scheelt je een hoop tijd)
  2. Plaats een welgemeend bedankje op Facebook. Besteed daar wel even tijd aan. Een beetje creativiteit is gewenst. ( Valt ook meer op). Het zijn tenslotte je vrienden toch.
  3. Berichten via LinkedIn kan je het best persoonlijk beantwoorden. Laat de creativiteit maar achterwege en bedenk waarom je ook al weer een link hebt.

Voor persoonlijke e-mail is het wat lastiger. Die hebben meestal een zakelijk karakter met daarin een aanbieding of coupon. Persoonlijk vind ik dat deze optie nog veel te weinig wordt ingezet door bedrijven. Mits goed ingezet kan dat een prima marketing tool zijn. Maar goed, dan zijn zaken en die bespreek je niet op je verjaardag.

Iedereen bedankt voor de felicitaties en telefoontjes afgelopen donderdag. Ik ga met veel plezier weer een nieuw jaar in en uiteraard vergeet ik ook  jullie verjaardagen niet ( dankzij de reminders?)

Hoe maak je goed leesbare e-mails?

Vaak wordt je mail maar vluchtig bekeken. Hou het daarom ‘short & simple’!

Misschien herken je dit wel. Je hebt een zorgvuldig opgestelde mail gestuurd, met daarin alle informatie over jouw product of dienst. Vervolgens krijg je vragen van lezers over dingen die je toch echt allemaal in je mail hebt uitgelegd. Pfff, waarom lezen mensen zo slecht? Je daarover opwinden heeft weinig zin. Steek je energie liever in nog betere en makkelijker leesbare nieuwsbrieven.

Begin met de vraag ‘welke actie moeten lezers ondernemen’

Veel mails worden slecht gelezen omdat er simpelweg te veel informatie in staat. Je relaties checken hun mail bij de koffieautomaat, in de trein of misschien wel op de fiets; niet bepaald de omgeving waarin je de tijd hebt om drie A4-tjes aan info te verwerken.

Door de vraag te stellen welke actie de lezer zou moeten ondernemen, leg je de focus automatisch op de kernboodschap. Wil je dat hij zich inschrijft voor een evenement, dan vertel je alleen daarover (en dus niet waarom je het organiseert en wat je nog meer voor leuke plannen hebt). Wil je dat de lezer een product bestelt, focus je dan op dát product en breng niet de complete collectie onder de aandacht.

Maak de inhoud kort en scanbaar

Heb je ervoor gezorgd dat de tekst gericht is op één duidelijk doel, dan is de volgende uitdaging om je informatie kort en bondig te houden. Zet de belangrijkste informatie bovenaan, gebruik geen lange zinnen en verdeel de tekst in korte alinea’s. Gebruik waar mogelijk bulletpoints.

Een handige ezelsbruggetje voor een goede samenstelling van je mail: titel, foto, tekst, call-to-action.

Kies een mobielvriendelijke template

Zoals gezegd, lezen veel van je relaties jouw mail op hun telefoon. Is je nieuwsbrief dan niet responsive of mobielvriendelijk dan is dat echt een ondoenlijke opgave. Gevolg: je mail gaat ongelezen naar de prullenbak. Kies daarom een mobielvriendelijke template. Meer tips voor mobile friendly nieuwsbrieven lees je hier.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Regelmatig tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Eindejaarsmarketing: 6 tips

1. Begin op tijd
Kerst lijkt nog zóóó ver weg. Toch heb je er enorm veel plezier en profijt van wanneer je nu al begint met het inplannen van je marketingactiviteiten.

2. Website up to date
Als het goed is, heb je rond de feestdagen meer bezoekers op je website. Om een bestelling te doen, je assortiment te bekijken of je openingstijden te checken. Zorg ervoor dat alle informatie up to date is. Het kan zomaar gebeuren dat er nog een zomeractie op je homepage staat…

3. Gebruik je nieuwsbrief
Nog altijd is de inbox een van de beste plekken om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Denk daar ook op tijd over na: wat ga je vertellen, aan wie, wanneer en hoe vaak? Meer tips voor je december-nieuwsbrief lees je hier.

4. Speciale landingspagina’s
Soms kan het slim zijn om een speciale landingspagina te maken. De landingspagina is de pagina waarop je bezoeker binnenkomt wanneer hij op een link in bijvoorbeeld Facebook of Twitter klikt. Met een landingspagina kun je meteen aansluiten op de verwachtingen van je bezoeker. Plaats je een berichtje of advertentie over een speciaal product, dan link je dat naar je landingspagina.

5. Social media
Bedenk hoe je social media gaat inzetten voor en tijdens de feestdagen. Gebruik bijvoorbeeld Facebook om speciale kortingsacties of aangepaste openingstijden onder de aandacht te brengen en deel op Instagram foto’s van nieuwe producten.

6. Eindejaarswens
Ga je voor een traditionele kerstkaart per post of kies je voor digitaal? Met een digitale wens spaar je flink wat porto- en drukkosten uit. Dat kun je bijvoorbeeld gebruiken om origineel voor de dag te komen. Denk bijvoorbeeld eens aan een filmpje of een cartoon. Ook leuk: schenk het bedrag dat je bespaart aan een goed doel en laat dat aan je klanten weten.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in. 

 

Deze 7 basiselementen zijn onmisbaar in je nieuwsbrief

Een goede nieuwsbrief heeft een aantal basiselementen. Het loont absoluut de moeite om daar aandacht aan te besteden voordat je je eerste nieuwsbrief de deur uit doet. De zorgvuldig gemaakte template kun je vervolgens steeds weer opnieuw gebruiken; je hoeft alleen de inhoud nog maar aan te passen. Een goede voorbereiding is ook nu het halve werk! 

Met deze 7 basiselementen maak je een succesvolle mailcampagne.

1. Header

In de header ziet de ontvanger van wie de mail afkomstig is en waar het bericht over gaat. Deze informatie is veelal doorslaggevend voor het wel of niet openen van de mail. Denk er goed over na of je als afzender je bedrijfsnaam of je eigen naam gebruikt (of misschien wel allebei), gebruik geen noreply als afzender (liever ook geen hotmail- of gmailaccount) en verzin een uitnodigende onderwerpregel.

2. Preheader

De preheader gebruik je om de ontvanger nog eens extra aan te sporen de mail te openen. Denk eraan dat veel mail op een smartphone wordt gelezen en maak de preheader daarom niet langer dan zo’n acht woorden.

3. Logo en kleurgebruik

Het is belangrijk dat je nieuwsbrief herkenning oproept. Zet daarom je logo bovenin en gebruik de kleuren van je huisstijl. Zo ziet de ontvanger in één oogopslag van wie de mail afkomstig is.

4. Foto

Een plaatje zegt meer dan een praatje. Een foto zegt meer dan 1000 woorden. Dus ja: gebruik beeldmateriaal in je nieuwsbrief! Kies voor een goede kwaliteit en ga niet voor nietszeggende stockfoto’s. Kies een foto die de boodschap versterkt.

5. Tekst

Hou je teksten kort en to-the-point. Gebruik koppen om aan te geven waar de tekst over gaat en kies een niet te klein font. 

6. Call-to-action

Je nieuwsbrief heeft als doel om de lezer in actie te laten komen. Maak het hem daarom zo gemakkelijk mogelijk en gebruik een button om die call-to-action onder de aandacht te brengen. De call-to-action kan natuurlijk een bestelknop zijn, maar ook een uitnodiging om een afspraak te maken, een offerte op te vragen of door te lezen op de website.

7. Footer

De footer heeft iedere keer dezelfde informatie en kun je zien als de contactpagina van je website. In de footer zet je je adres en telefoonnummer, eventueel je openingstijden en de linkjes naar je socialmediakanalen, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en Instagram.

Bron: Constant Contact

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je nu in.