Checklist voor je nieuwsbrief

Of je nu al jarenlang wekelijks een nieuwsbrief verstuurt of misschien pas net begonnen bent met dit medium: het blijft vaak spannend om op die verzendknop te drukken. Want een foutje is zo gemaakt en die nieuwsbrief komt wel bij honderden, duizenden of misschien wel tienduizenden relaties op de digitale deurmat. Gebruik daarom een checklist en loop die elke keer door voordat je je nieuwsbrief verstuurt. Zo’n checklist kun je zelf maken aan de hand van onderstaande tips, maar je kunt ook dit kant-en-klare exemplaar downloaden en uitprinten.

1. Afzender

Zorg dat de ontvanger direct ziet van wie de mail afkomstig is. Gebruik dus je bedrijfsnaam of je eigen naam als afzender. Voor welke van de twee je kiest, hangt af van hoe je bij je relaties bekend staat: onder je bedrijfsnaam of juist onder je eigen naam.

2. Onderwerpregel

  • Maak je onderwerpregel niet te lang: tussen de 5 en 8 woorden en maximaal 40 tekens, inclusief spaties.
  • Laat zien welk voordeel of wat voor interessants je te bieden hebt.
  • Creëer wanneer mogelijk enige urgentie. (Profiteer vandaag, Tijdelijk aanbod, etc.)

3. Preheader

De preheader (ook wel snippet genoemd) is de tekstregel die je ziet in het preview pane van Outlook en achter de onderwerpregel in Gmail. Nog vaak staat hier zoiets als ‘Kunt u deze mail niet lezen? Klik hier.’ De preheader kun je echter ook gebruiken om je onderwerpregel te versterken of te verduidelijken.

4. Datum

5. Inhoud

  • Interessant?
  • Relevant?
  • Correct, geen taalfouten?

6. Aanhef

Beschik je over voor- en/of achternaam van je relaties? Gebruik deze gegevens om de aanhef van je nieuwsbrief te personaliseren.

7. Call-to-Action

Is het voor je lezers duidelijk wat ze kunnen doen na het lezen van je mail? Kunnen ze een offerte aanvragen, een artikel downloaden of een bestelling plaatsen? Met een call-to-action zet je ze op het juiste spoor.

8. Linkjes

Als het goed is heb je in je nieuwsbrief verschillende linkjes opgenomen. Dit geeft je immers inzicht in hoe de ontvangers met jouw mail omgaan: waar klikken ze op, wat vinden zij interessant? Controleer deze linkjes goed voordat je je nieuwsbrief verstuurt. Niets zo irritant als een link die niet werkt of je naar een verkeerde pagina leidt.

Alles gecontroleerd en afgevinkt? Dan kun je met een gerust hart op de verzendknop drukken. Succes!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Een gedachte over “Checklist voor je nieuwsbrief

  1. Pingback: 10 tips voor e-mailmarketing rond kerst | De Goede Nieuwsbrief blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *