Autoresponder: een warm welkom voor nieuwe lezers

Ken je dat gevoel? Iedereen om je heen heeft het over die nieuwe tv-serie, die fantastische app of dat indrukwekkende boek, terwijl jij denk ‘huh?’. Dat gevoel – ‘waar gaat dit over?’ – kunnen nieuwe lezers van je nieuwsbrief hebben, wanneer ze voor het eerst jouw nieuwsbrief in hun inbox vinden. Wil jij jouw nieuwe lezers een warm welkom heten, maak dan gebruik van een autoresponder.

Niets zo belangrijk als een eerste indruk. Die eerste nieuwsbrief die jouw relatie ontvangt, doet er dus echt toe en moet voldoen aan zijn verwachtingen. Maar je gaat niet in iedere nieuwsbrief vertellen wie je bent en wat je doet; dat zou je vaste lezerskring immers snel vervelen. Misschien ben je net halverwege een serie over een bepaald onderwerp; zegt die nieuwe lezer helemaal niets. Of je beantwoordt een aantal vragen over een specifiek product; kent je nieuwe lezer misschien nog niet eens. Stuk voor stuk valkuilen die je lezer dat ongemakkelijke gevoel geven op een feestje te komen dat al lang aan de gang is. En het kan zomaar zijn dat hij dan denkt: “Wegwezen hier!”

Oplossing is eenvoudig

De oplossing voor dit probleem is heel eenvoudig: creëer een serie autoresponders. Dit is een geautomatiseerde serie mails/nieuwsbrieven, die nieuwe inschrijvers ontvangen. Deze serie kun je gebruiken om je nieuwe lezers welkom te heten en ze vertrouwd te maken met jouw bedrijf, jouw producten en diensten. Na deze serie is je nieuwe relatie helemaal bijgepraat en kun je hem je reguliere nieuwsbrief toesturen.

Geen omkijken naar

Zo’n autoresponder lijkt misschien ingewikkeld, maar is het niet. Je maakt de serie één keer aan en je stelt in met welke tussenposes je de nieuwsbrieven gaat versturen. Dat gaat vervolgens allemaal vanzelf; daar heb je geen omkijken meer naar. De nieuwe inschrijver ontvangt dan bijvoorbeeld op dag 1 een welkomstmail, dag 8 een introductie van je bedrijf, dag 15 een overzicht van je producten en diensten en dag 22 een leuke kennismakingsaanbieding.

Voldoende waarde

Besteed wel serieus aandacht aan je autoresponders en geef ze voldoende waarde mee. Alleen een verkooppraatje zal vooral veel uitschrijvers tot gevolg hebben. Verplaats je in je relatie en bedenk aan welke info hij behoefte heeft. Deel je kennis en geef wat weg. Dat kan een mooie korting zijn of een gratis eerste consult, maar ook een handige whitepaper of een praktische checklist. Geen idee hoe je zo’n serie autoresponders kunt invullen? Daag ons eens uit. Wedden dat wij een leuk voorstel voor je hebben!

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Regelmatig tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

 

Een gedachte over “Autoresponder: een warm welkom voor nieuwe lezers

  1. Pingback: 16 tips voor een sweet ‘16 | De Goede Nieuwsbrief blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *