6 redenen waarom je mail als spam kan worden gezien

Een spammer? Jij? Natuurlijk niet. Je bent op een verantwoorde manier met e-mailmarketing bezig en je doet je uiterste best om een goede relatie op te bouwen met de ontvangers van je nieuwsbrief. En toch kan het gebeuren dat zo’n ontvanger jouw mail als spam ervaart of – erger nog – een klacht over je indient. Deze 6 veelgemaakte fouten kunnen tot gevolg hebben dat mail als spam wordt gezien.

Spam versturen is verboden in Nederland. In de wet is vastgelegd aan welke eisen je moet voldoen wanneer je e-mailberichten gaat versturen. Hier lees je hoe dat precies zit. Maar ook wanneer jij je keurig aan de regels houdt, kun je bij je ontvangers het gevoel oproepen dat je aan het spammen bent. Je hoeft dan weliswaar niet te vrezen voor een boete, maar alleen al de indruk dat je spam verstuurt, is slecht voor je imago. Dat beeld van spammer kun je ongewild oproepen wanneer je een van deze zes fouten maakt.

1. Geen duidelijke toestemming gevraagd

Je bent verplicht om toestemming te vragen voordat je iemand op je mailinglijst zet. Wees daar dan ook duidelijk in en geef je relaties niet het gevoel dat ze ‘erin geluisd’ zijn door in de kleine lettertjes iets over je nieuwsbrief te melden.

2. Vage afzender

Een bericht in je inbox met als afzender sales1973@hotmail.com wekt weinig vertrouwen. Gebruik je bedrijfsnaam als afzender en zorg voor een herkenbaar logo, zodat de ontvanger meteen ziet van wie het bericht afkomstig is.

3. Geen relevante content

Een nieuwsbrief met volslagen oninteressante berichtjes voelt al snel aan als spam. Verplaats je in de ontvanger en vraag jezelf kritisch af op welke informatie hij zit te wachten. Lastig? Doe gerust eens een klein onderzoekje onder je lezers.

4. Beloftes breken

Vertel vooraf duidelijk wat de ontvangers van je nieuwsbrief kunnen verwachten: hoe vaak ga je mailen en wat voor soort informatie bied je (tips, korting, achtergrondinfo?). Hou je vervolgens aan die belofte. Klinkt simpel, maar te vaak gaat het juist hier mis.

5. Te commercieel

Natuurlijk gebruik je je nieuwsbrief om je omzet te verhogen. Niks mis mee. Maar wanneer je e-mail gebruikt als goedkoop reclameblok, zullen veel lezers afhaken. Een goede richtlijn is 80% informatieve content en 20% promotie.

6. Lastige afmeldprocedure

Niet of moeilijk kunnen afmelden, is vaak de aanleiding om e-mail als spam te bestempelen. Zorg er daarom voor dat je ontvangers zich zonder veel rompslomp kunnen afmelden. Het heeft weinig zin om deze relaties krampachtig binnenboord te houden. Je hebt meer aan 100 enthousiaste en betrokken lezers dan aan 1000 ontvangers die eigenlijk van je af willen.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

5 gedachten over “6 redenen waarom je mail als spam kan worden gezien

  1. Het is goed dat hier de puntjes op de i worden gezet. Een kwalitatief goede nieuwsbrief met een zorgvuldig opgebouwde emaillijst zorgt voor heel veel meer verkoop. Maar zien je ontvangers je nieuwsbrief als spam dan gaat ie zo de prullenbak in.

  2. Bij DON Opleidingen zijn wij al ongeveer 6 maanden bezig met het verzenden van nieuwsbrieven en met succes! Wij hebben de nieuwsbrief gesplitst, één nieuwsbrief gericht aan de zakelijke markt en één nieuwsbrief gericht aan de particuliere markt. Op deze manier kunnen wij gerichtere informatie geven aan onze klant.

    Ik ben het volkomen eens met bovenstaande punten. De punten zijn logisch en toch lastig om hieraan te voldoen. Zo heb ik in de beginfase van de verzendperiode ervaren dat het evenwicht tussen promotie en informatie lastig onder controle te houden is.
    Een voorbeeld: de druk van collega’s die verantwoordelijk zijn voor bepaalde opleidingen willen graag dat hun opleiding beter wordt verkocht. Logischerwijs willen zij dat de nieuwsbrief ruchtbaarheid moet geven aan hun opleiding. Helaas kan dit niet voor iedere opleiding en dit is voor de lezer ook totaal niet interessant.

    Na een aantal nieuwsberichten ontdekte wij zelf dat er juist meer informatieve berichten in de nieuwsbrief getoond moesten worden. Hierdoor raakte de lezer geboeid en ontstaat er meer begrip bij de lezer. De boodschappen komen beter over, waardoor je op langer termijn meer profijt haalt uit je e-mailcampagne. De e-mailcampagne is geen sprint, maar een marathon.

  3. Weer bedankt voor de belangrijke tips! Het zou toch wel ontzettend zonde zijn als je harde werk als SPAM wordt gezien. Tip 3 is denk ik het lastigste te realiseren, met een klantenbestand van honderden of duizenden blijft het moeilijk om iedereen tevreden te houden. Daarom proberen wij de tekst zo kort mogelijk te houden en vooral met veel afbeeldingen te werken.

    • Tom, inderdaad een plaatje zegt soms meer dan een praatje alleen worden die niet altijd weergegeven, afhankelijk van de instellingen van de browser of je mobieltje.

  4. Pingback: 4 misverstanden over e-mailmarketing (waardoor je aarzelt ermee te beginnen) | De Goede Nieuwsbrief blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *