4 misverstanden over e-mailmarketing (waardoor je aarzelt ermee te beginnen)

E-mailmarketing is geen hogere wiskunde!

Maak jij al gebruik van e-mailmarketing? Dan weet je uit eigen ervaring dat het een fantastisch instrument is om in contact te blijven met klanten en potentiële klanten. Heb je deze tool nog niet toegevoegd aan je marketingmix, dan komt dat misschien wel omdat een of meer van onderstaande misverstanden je tegenhoudt. Ik hou de vier meest gehoorde misvattingen eens tegen het licht.

Mensen lezen niet graag e-mails

Onderzoek laat keer op keer zien dat mensen het liefst via e-mail op de hoogte blijven van het laatste nieuws en de leukste aanbiedingen van bedrijven. Niet zo verwonderlijk, want e-mail is nog altijd een kanaal waarvan vrijwel iedereen gebruikmaakt. Hoeveel mensen ken jij zonder mailadres?

Natuurlijk is het aanbod aan nieuwsbrieven overweldigend en waarschijnlijk ontvang je zelf ook verschillende nieuwsbrieven die je zonder te lezen wegklikt. Daar staat tegenover dat je andere nieuwsbrieven weer met plezier leest en niet wilt missen. Zelfs de mailings die je niet opent, komen blijkbaar van een bedrijf dat nog in enige mate je interesse heeft; anders schrijf je wel uit.

E-mail is spam

Nog even voortbordurend op je eigen ervaringen: je hebt ongetwijfeld wel eens een nieuwsbrief ontvangen waar je niet om hebt gevraagd. Want hoewel de regels voor het versturen van nieuwsbrieven in de loop der jaren zijn aangescherpt, betekent dit niet dat iedereen zich daaraan houdt. Maar wanneer jij je wel netjes aan die regels houdt – bijvoorbeeld als het gaat om de mogelijkheid om uit te schrijven – kun je niet als ‘spammer’ betiteld worden. Overigens kan je soms ongewild het beeld oproepen dat je spam verstuurt. Hoe je dat voorkomt, lees je in een eerder blog ‘6 redenen waarom je mail als spam kan worden gezien’.

Social media is effectiever dan e-mail

Is e-mail niet achterhaald en zou het niet beter zijn om in te zetten op Facebook, Instagram of Twitter? We kunnen er niet omheen dat social media het marketinglandschap sterk beïnvloedt. Toch wijst onderzoek uit dat e-mail bijna 40 keer effectiever is dan Facebook en Twitter. Bedenk bovendien dat je deze marketinginstrumenten als het ware in bruikleen hebt. Besluit de eigenaar morgen Twitter op te heffen of alleen nog betaalde accounts te faciliteren, dan ben je in één klap kwijt wat je hebt opgebouwd. Met e-mailmarketing daarentegen ben je eigenaar van je zorgvuldig opgebouwde en oh zo waardevolle klantenlijst.

Overigens betekent dit niet dat je social media volledig kunt negeren. Ondernemers die e-mailmarketing combineren met bijvoorbeeld Facebook en/of Twitter blijken succesvoller dan ondernemers die dat niet doen.

E-mailmarketing is ingewikkeld

Het idee maandelijks een nieuwsbrief te moeten maken, schrikt je misschien wel af. Het goede nieuws is dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Met een goed programma is het heel eenvoudig om een sjabloon te ontwikkelen dat past bij je huisstijl en de uitstraling die je voor ogen hebt. Met datzelfde programma kun je teksten en foto’s gemakkelijk in je nieuwsbrief plakken en is ook het verzenden zeker geen hogere wiskunde. Toch liever een specialist inschakelen? De Goede Nieuwsbrief helpt je graag en tegen een zeer aantrekkelijk tarief.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *