16 tips voor een sweet ‘16

Maak van het nieuwe jaar een topjaar met deze 16 tips voor een ‘sweet ‘16’.

  1. Maak nu alvast een globale jaarplanning voor je nieuwsbrief. Leg vast op welke dagen of op z’n minst in welke weken je wilt versturen en welke onderwerpen je dan onder andere gaat bespreken.
  2. Blijf je inspannen voor de groei van je mailinglijst. Zorg voor een inschrijfknop op je website, gebruik een link in je e-mailhandtekening en vooral: vraag gewoon of nieuwe relaties jouw nieuwsbrief willen ontvangen.
  3. Digitaal communiceren werkt prima, maar wint het in effectiviteit niet van persoonlijke communicatie. Ga daarom af en toe offline en creëer gelegenheden voor persoonlijk contact. Denk aan een open dag, een seminar, een klantendag of gewoon een gezellige borrel.
  4. Mond-tot-mondreclame is het best denkbare marketinginstrument. Vraag je klanten om referenties en gebruik deze bijvoorbeeld in je nieuwsbrief of op je website.
  5. Mobielvriendelijk blijft ook in 2016 een hot item. Zorg dat je nieuwsbrief goed te lezen is op een smartphone. Lees hier waar je dan op moet letten. En natuurlijk zorg je ook voor een mobielvriendelijke website. Je kunt dat hier controleren.
  6. Blijf zorgen voor waardevolle content. Hou je lezer steeds voor ogen en stel jezelf de vraag op welke informatie hij zit te wachten.
  7. Nog niet actief op social media? Dan wordt het tijd om daar mee te beginnen. Maak het jezelf niet te moeilijk en begin op één platform. Kies de plek waar jouw relaties ook het meest actief zijn.
  8. Bekijk met enige regelmaat de resultaten van je e-mailmarketingactiviteiten. Welke nieuwsbrieven scoorden opvallend goed en welke juist minder? Hoe zit het met het aantal uitschrijvers en de bounces?
  9. Vraag je lezers eens om feedback. Ga in je nieuwsbrief vooral ook het gesprek aan met je relaties. Neem een enquête op, hou een poll, vraag om een reactie of doe een klanttevredenheidsonderzoek.
  10. Zorg dat je herkenbaar bent en blijft in de inbox van de ontvangers van je nieuwsbrief. Hou vast aan je huisstijl, gebruik een duidelijk en bekend afzendadres en plaats je logo bovenin.
  11. Overweeg een autoresponder te gaan gebruiken voor nieuwe inschrijvers. Met zo’n geautomatiseerde reeks mails zorg je voor een warm welkom en bouw je snel een vertrouwensband op. Lees hier meer over het gebruik van een autoresponder.
  12. Besteed aandacht aan beeldmateriaal in je nieuwsbrief. Laat een fotograaf mooie portretfoto’s van je medewerkers maken, zet een cartoonist/tekenaar aan het werk of ga zelf aan de slag. Met een beetje smartphone maak je vandaag de dag prima foto’s.
  13. Neem af en toe een aanbieding op in je nieuwsbrief. Met een interessante korting, een gratis product bij een bestelling of een leuk extraatje laat je je waardering blijken aan de lezers van je nieuwsbrief.
  14. Een vast format voor je nieuwsbrief geeft fijn houvast. Maar pas op dat je niet te voorspelbaar wordt. Kom ook eens verrassend voor de dag met een extra nieuwsbrief of eentje met maar één onderwerp. Neem af en toe een filmpje op of zet er wat grappigs of persoonlijks in.
  15. Kijk naar de concurrentie en doe er je voordeel mee. Kijk eens in jouw inbox: welke nieuwsbrieven spreken jou aan en waarom? Goede ideeën kopieer je natuurlijk niet één op één, maar kunnen wel als inspiratie dienen.
  16. Onthoud: out of sight = out of mind! Laat regelmatig wat van je horen, want alleen dan blijf je in beeld bij je relaties.

Bron: Constant Contact

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *