12 verbetertips voor succesvolle onderwerpregels

‘Don’t judge a book by its cover’, zeggen de Engelsen zo mooi. Maar als het gaat om e-mail doen we eigenlijk niet anders. Een snelle blik op de onderwerpregel is voor de meesten van ons voldoende om te besluiten of we de mail wel of niet openen. Daarom is het goed om voordat je op de verzendknop drukt, kritisch naar die onderwerpregel te kijken en daar nog even aan te sleutelen. Met een paar slimme wijzigingen verhoog je het openingspercentage, ontwijk je de spambox en kom je bij de juiste lezer onder de aandacht. 12 praktische tips.

1. Inkorten

Voorkom dat je onderwerpregel in de inbox wordt afgebroken en maak ‘m daarom niet langer dan 40 tekens (inclusief spaties). Probeer ook eens een onderwerpregel van één of twee woorden uit.

2. Spamtriggers eruit halen

SALE!!! GRATIS! 50% korting!!!! Met dit soort onderwerpregels zet je de spamfilter onmiddellijk op scherp: grote kans dat je mail de inbox van je lezers niet bereikt.

3. Stel een vraag

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Wanneer je een vraag stelt, waarop je lezers niet onmiddellijk het antwoord weten, prikkel je ze om de mail te openen.

4. Gebruik een deadline

Vandaag extra korting. Aanbieding alleen deze week geldig. Met een dergelijke onderwerpregel spoor je je lezers aan om jouw mail direct te openen. Pas deze techniek wel met mate toe. Wanneer iedere nieuwsbrief zo’n onderwerpregel heeft, gaat dit je lezer snel vervelen.

5. Prikkel de nieuwsgierigheid

Geef met je onderwerpregel niet meteen je boodschap weg, maar laat wat te raden over. Doe een cryptische uitspraak waarbij niet precies duidelijk is wat je bedoelt.

6. Geef een opdracht

Schrijf je vandaag in. Soms is een eenvoudige opdracht voldoende om je lezer in beweging te krijgen. Hij weet meteen wat hem te doen staat en dat kan heel plezierig zijn.

7. Maak een lijstje

Lijstjes maken ingewikkelde zaken overzichtelijk. En daar houden je lezers van!

8. Doe een aankondiging

De winnaar van een wedstrijd, een nieuw product, een open dag die eraan komt. Een aankondiging geeft je lezers het gevoel dat zij als eerste op de hoogte worden gebracht van jouw nieuws. Dat nodigt uit om verder te lezen.

9. Wees uniek

Laat zien dat jij en jouw producten of diensten uniek zijn. Bedenk wat jouw bedrijf zo bijzonder maakt en verwerk dat in de onderwerpregel. Gebruik daarin gerust ook eens de naam van je bedrijf.

10. Schrijf wat grappigs

In het algemeen komen er maar weinig mailtjes binnen die een (glim)lach tot gevolg hebben. Misschien kun jij met een leuke woordspeling of grappige verwijzing wel dat effect realiseren. Vraag jezelf eerst wel af of zo’n luchtige toon past bij jouw onderneming of organisatie.

11. Verras je lezers

Probeer eens onverwacht uit de hoek te komen. Vertel in de onderwerpregel iets wat je lezers nog niet wisten. De uh?-reactie zal tot een hoger openingspercentage leiden.

12. Gebruik multimedia

Verwijs in je onderwerpregel naar een video, een podcast, een presentatie of handige download die via de nieuwsbrief bekeken kan worden.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *