10 tips voor e-mailmarketing rond kerst

Snel nog even een nieuwsbrief eruit om optimaal te profiteren van de decembermaand? Met deze praktische tips kom je sprankelend voor de dag!

1. Hou vast aan je gebruikelijke naam als afzender
Het is misschien verleidelijk om een mail namens de kerstman te versturen of een leuke woordspeling te gebruiken. Doe toch maar niet. Je lezers zijn gewend aan jouw (bedrijfs)naam en mail van een onbekende afzender – hoe grappig misschien ook – wordt minder vaak geopend.

2. Tuig je onderwerpregel op
De onderwerpregel is verreweg de beste trigger om de ontvangers van je nieuwsbrief te verleiden jouw mail te openen. Besteed er dus aandacht aan!

3. Maak een feestje van je mailing
Een achtergrond met sneeuwvlokjes, een kerstmuts naast je logo, een foto van een besneeuwd landschap: met een klein accentje wordt je nieuwsbrief net even feestelijker. Maar overdrijf niet en zorg dat de uitstraling bij jou en je bedrijf blijft passen.

4. Maak je nieuwsbrief mobielvriendelijk
Juist in drukke tijden als deze, checken veel mensen hun mail even snel op hun telefoon. Zorg daarom voor een mobielvriendelijke template en controleer op je eigen telefoon hoe het eindresultaat eruit ziet.

5. Hou het kort
En omdat je weet dat je lezers het druk hebben, hou je het in december ook lekker kort. Zorg voor duidelijke koppen en een heldere boodschap.

6. Wees kritisch over de frequentie
Een extra feesteditie van je nieuwsbrief is prima, maar ga je lezers niet ineens veel vaker mailen dan ze gewend zijn. Grote kans dat dit ergernis oproept en dat het aantal uitschrijvers toeneemt.

7. Schrijf voor één lezer
Hou bij het schrijven van je teksten het beeld voor ogen dat je voor één persoon schrijft. Dan wordt je verhaal vanzelf een stuk persoonlijker. Zie het verschil tussen ‘Wij wensen onze relaties een fijne kerst’ en ‘Wij wensen jou een fijne kerst’.

8. Laat je linkjes niet ondersneeuwen
Wil je dat lezers doorklikken naar een aanbieding, je website, een offerteaanvraag? Zorg dat de linkjes opvallen en makkelijk zijn aan te klikken. Kijk eens door je wimpers naar je nieuwsbrief. Zie je de linkjes? Goed gedaan!

9. Gebruik gesegmenteerde lijsten
Heb je je adreslijst gesegmenteerd door bijvoorbeeld onderscheid te maken tussen klanten en potentiële klanten? Maak gebruik van deze gegevens en stem de inhoud van je nieuwsbrief af op de verschillende doelgroepen.

10. Check, check, dubbelcheck
Haast en marketing gaan slecht samen. Probeer ook als je het druk hebt, even tijd vrij te maken om je nieuwsbrief zorgvuldig te controleren voordat je op de verzendknop drukt. Werken alle linkjes, staan er geen taalfouten in, is de datum correct? Bekijk hier de volledige checklist.

Anita Schregardus is eigenaar van Tekst Unlimited en mede-initiatiefnemer van De Goede Nieuwsbrief. Maandelijks tips ontvangen voor de effectieve inzet van digitale nieuwsbrieven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

2 gedachten over “10 tips voor e-mailmarketing rond kerst

  1. Pingback: Eindejaarsmarketing: 6 tips | De Goede Nieuwsbrief blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *